26.12.2023

حملات آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق؛ سه سرباز آمریکایی در اربیل مجروح شده‌اند

رادیوفردا: پنتاگون شامگاه دوشنبه از حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق خبر داد، رخدادی که ساعاتی پس از گزارش‌ها درباره حمله پهپادی به نزدیکی فرودگاه اربیل و محل استقرار نظامیان آمریکایی به وقوع پیوسته است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ارتش آمریکا حملات لازم و درخوری را به سه قرارگاه کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن در عراق انجام دادند.»

این بیانیه می‌گوید که حملات ایالات متحده واکنشی به حملات متعدد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بوده است.

پنتاگون سپس گزارش‌ها درباره حمله روز دوشنبه به نیروهای ایالات متحده در اربیل را تایید کرد و گفت که بر اثر این حمله سه سرباز آمریکایی مجروح شده‌اند.

حمله پهپادی روز دوشنبه به توقف موقت فعالیت‌های فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق انجامید.

رسانه‌های دولتی عراق به نقل از یحیی رسول، سخنگوی ارتش این کشور گزارش دادند که این حمله شماری مجروح بر جای گذاشته است. این گزارش‌ها اما اشاره‌ای به زخمی شدن سربازان آمریکایی نداشت.

با این حال رسانه‌های ایران گزارش دادند که گروهی با عنوان «مقاومت اسلامی عراق» پایگاه حریر، محل استقرار نظامیان آمریکایی در اربیل، را هدف قرار داده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز ادعای این گروه را منعکس کرد که مدعی بود چند پهپاد شلیک‌شده «به شکل مستقیم به هدف» برخورد کرده‌اند.

اما بیانیه پنتاگون می‌گوید که مسئول حمله روز دوشنبه به پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در اربیل، کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن بوده‌اند که از حمایت ایران برخوردارند.

پیش از این پنتاگون، کتائب حزب‌الله و یکی دیگر از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران به نام «حرکت النجبا» را متهم کرده بود که عامل اکثر حملات به نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده هستند.

ارتش آمریکا تاکنون چندین بار مواضع این دو گروه در عراق و سوریه را هدف حمله قرار داده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates