03.01.2024

حمله به دفتر حماس در حومه جنوبی بیروت؛ یک مقام ارشد و دو فرمانده شاخه نظامی حماس کشته شدند

نمایی از دفتر حماس که در حمله شامگاه سه‌شنبه اسیب جدی دید

رادیوفردا: خبرگزاری رسمی لبنان شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دی خبر داد که یک دفتر گروه افراطی حماس در حومه جنوبی بیروت، پایتخت، مورد «حمله پهپادی» اسرائیلی قرار گرفت.

این خبرگزاری در گزارشی گفت: «پهپاد دشمن اسرائیلی یک دفتر حماس در محله المشرفیه را هدف قرار داد که بر اثر آن شش نفر کشته و یازده نفر نیز زخمی شدند».

گروه افراطی حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

به گزارش رسانه‌های لبنان، یکی از کشته‌شدگان صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، است.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داده که العاروری قرار بوده فردا با حسن نصرالله، دبیرکل گروه حزب‌الله، دیدار کند.

حماس لحظاتی پس از این حمله تایید کرد که العاروری همراه با دو تن از فرماندهان بلندپایه گردان‌های عزالدین قسام به نام‌های «سمیر فندی ابوعامر» و «عزام القرع ابوعمار» کشته شده‌اند.

این گروه گفته که کشته شدن نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت به «مقاومت» پایان نخواهد داد.

شماری از رسانه‌های لبنانی می‌گویند این حمله در زمانی انجام شد که نمایندگان برخی از گروه‌های فلسطینی در دفتر حماس تشکیل جلسه داده بودند.

العاروری از شخصیت‌های برجسته نظامی و سیاسی حماس بود که در تاسیس گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نقش اصلی داشته است.

او به مدت ۱۵ سال، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷، به اتهام تاسیس اولین هسته‌های گردان‌های عزالدین قسام در کرانه باختری در زندان‌های اسرائیل بود که پس از آزادی، سه سال دیگر بازداشت و سپس در سال ۲۰۱۰ با حکم دیوان عالی اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی اخراج می‌شود.

منطقه مورد حمله قرار گرفته، پایگاه گروه حزب‌الله لبنان است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دوره گذار لبنان، این حمله را محکوم کرد و آن را «جنایت جدید اسرائیل» دانست.

او افزود که اسرائیل قصد دارد تا لبنان را بیشتر دچار تنش کند.

مارک رگف، از مشاوران نخست‌وزیر اسرائیل، به شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت کشورش مسئولیت این حمله را نمی‌پذیرد، «اما هرکسی این کار را انجام داده، باید واضح باشد: این حمله تهاجمی به دولت لبنان نیست».

او افزود: «هرکسی که این کار را انجام داده، حمله دقیقی را علیه رهبری حماس انجام داده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حتی پیش از حمله ۱۵ مهر گروه حماس، تهدید کرده بود که العاروری را خواهد کشت.

روزنامه لبنان «النهار» می‌گوید این مقام حماس در یک حمله پهپادی کشته شد و او یکی از طراحان عملیات روز ۱۵ حماس به جنوب اسرائیل بوده است.

این روزنامه افزوده که آقای العاروری نیم ساعت قبل از آغاز عملیات حماس، مامور شده بود تا در دیدار با رهبر حزب‌الله لبنان او را در جریان قرار دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵، این مقام حماس را در فهرست تروریستی خود قرار داده و او را تحریم کرده بود.

آمریکا پنج میلیون دلار پاداش برای کسانی که اطلاعاتی در مورد او در اختیار این کشور قرار دهند، تعیین کرده بود.

روز دوشنبه، مایکل ایوانف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت دیپلماتیک، گفته بود که «العاروری آزادانه در لبنان زندگی می‌کند، با نیروی قدس سپاه پاسداران در تماس است و تامین مالی عملیات حماس را به عهده داشته است؛ عملیاتی که در آن شهروندان اسرائیلی- آمریکایی کشته شدند».

در همین حال، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کشته شدن صالح العاروری را محکوم کرد و با مسئول شناختن اسرائیل برای این حمله، مدعی شد که «اقدام» این کشور «نتیجه درماندگی و شکست سنگین و غیرقابل ترمیم» در جنگ غزه طی سه ماه گذشته است.

حمله روز سه‌شنبه دو ماه پس از تبادل آتش سنگین بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله در طول نوار مرزی لبنان صورت می‌گیرد.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر که بیش از ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند، ارتش اسرائیل در واکنش به حملات حزب‌الله در حمایت از حماس، بارها نوار مرزی جنوب لبنان را گلوله‌باران کرده و در برخی موارد نیز اهدافی را در عمق خاک این کشور هدف قرار داده است.

حزب‌الله لبنان تایید کرده که در حملات اسرائیل تا کنون بیش از صد تن ازنیروهای آن کشته شده‌اند. این گروه همچنین از کشته شدن غیرنظامیان شامل کودکان، افراد سالخورده و خبرنگاران در این حملات خبر داده است.

حزب‌الله لبنان بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد که شبه‌نظامیان آن حملاتی را علیه اهداف نظامی اسرائیل در شمال این کشور انجام دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، خبرگزاری‌های بین‌المللی و رادیو فردا/ک.ر-ا.ج

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates