12.01.2024

«بازداشت ۷۰ نفر» از اهالی روستای قره‌قشلاق سلماس از جمله زنان و مردان مسن

نمایی عمومی از کارخانه کاوه سودا

رادیوفردا: انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) می‌گوید مأموران اداره اطلاعات سلماس «۷۰ تن از اهالی روستای قره‌قشلاق در آذربایجان غربی از جمله زنان و مردان مسن را بازداشت کرده‌اند».

این انجمن روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مأموران وزارت اطلاعات با حضور در منازل این شهروندان آن‌ها را در ارتباط با «تجمع مسالمت‌آمیز زیست‌محیطی»‌ روز چهارشنبه بازداشت کرده‌اند.

به گفته ساکنان این روستا «رئیس ادارهٔ اطلاعات شهرستان سلماس آن‌ها را تهدید به خشونت جنسی علیه زنان بازداشت‌شده در صورت استمرار روستاییان در اعتراضات زیست‌محیطی خود کرده است».

روز گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای حکومتی روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، با «گاز اشک‌آور و باتوم» به تجمع اعتراضی اهالی قره‌قشلاق حمله کرده‌اند.

اعتراض ساکنان روستای قره‌قشلاق به تأسیس کارخانه‌ٔ کاوه سودا،‌ وابسته به سپاه پاسداران، در زمینه تولید کربنات سدیم برای تولید شیشه است.

آداپ می‌گوید طرح تأسیس این کارخانه شامل احداث «چاه‌های عمیق» است که اهالی روستا را در زمینه «کمبود آب» نگران کرده است.
بر اساس این بیانیه این شرکت پیش از این با تأسیس کارخانه‌ای مشابه در مراغه در استان آذربایجان شرقی «باعث تلف شدن دام‌ها»، «نابارور» شدن خاک و «بروز تعداد بالای سرطان‌های کبد و پانکراس» در این شهر شده است.
در این بیانیه آمده است که این شرکت در حال برداشت بلورهای نمک از سطح خشک‌شده دریاچه ارومیه به عنوان ماده پایه تولید کربنات سدیم است که «منجر به ایجاد کانون‌های محلی طوفان‌های نمکی در شمال غرب ایران می‌شود».
خبرگزاری دولتی ایرنا مردادماه امسال نوشت که ابراهیم عسگریان، مدیر عامل شرکت شیشه کاوه سودا با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، «به صورت چهره به چهره» دیدار کرده است.
دیدار مدیرعامل شرکت کاوه سودا، نفر اول از چپ، با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران

این رسانه دولتی نوشت که در این دیدار آقای عسگریان «نسبت به ممانعت مقامات محلی از انتقال پساب تولیدی شرکت کاوه سودا در مراغه به دریاچه به رغم دریافت موافقت از سازمان محیط زیست و توقف واحد فرآوری مواد اولیه شیشه‌سازی در یزد به دلیل مشکل آلایندگی گلایه داشت».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates