15.01.2024

سنتکام: حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی متعلق به آمریکا حمله موشکی کردند

صدای آمریکا: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران یک موشک بالستیک ضدکشتی را از مناطق تحت کنترل خود در یمن شلیک و به یک کشتی کانتینری تحت پرچم جزایر مارشال و متعلق به ایالات متحده حمله کردند.

سنتکام روز دوشنبه، ۲۵ دی، اعلام کرد در این حمله که ساعت ۴ بعدازظهر به وقت یمن صورت گرفت تلفات جانی یا خسارت قابل توجهی گزارش نشده و کشتی به مسیر خود ادامه داد.

سنتکام همچنین گفت اوایل روز، تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی نیروهای ایالات متحده یک موشک بالستیک ضد کشتی را رهگیری کردند که به سمت خطوط کشتیرانی تجاری دریای سرخ شلیک شد. این موشک در پرواز از کار افتاد و در خشکی در یمن سقوط کرد. تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از مقامات گفت، حوثی‌ها روز یکشنبه یک موشک کروز ضد کشتی به سمت یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ شلیک کردند اما یک جت جنگنده آمریکایی آن را سرنگون کرد.

حمله موشکی روز یکشنبه اولین حمله تایید شده از سوی حوثی‌ها پس از آغاز حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضع شورشیان حوثی در یمن بود.

بنا به این گزارش، این موشک از نزدیکی شهر بندری حدیده در یمن که تحت کنترل حوثی‌ها است شلیک شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: «یک موشک کروز ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی به سمت ناو یو‌اس‌اس لابون شلیک شد. هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.»

نیروهای آمریکایی روز شنبه به سایت راداری حوثی‌ها در یمن حمله کردند.

بریتانیا و ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دی، با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به دهها موضع مورد استفاده حوثی‌ها در مناطق مختلف یمن حمله کردند.

در این حملات هوایی ۲۸ موضع حوثی‌ها هدف قرار گرفت و بیش از ۶۰ هدف را با موشک‌های کروز، بمباران توسط جت‌های جنگنده، کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی مورد اصابت قرار داد. ایالات متحده گفته است که سایت های مورد حمله شامل انبارهای تسلیحات، رادارها و مراکز فرماندهی، از جمله در مناطق کوهستانی دور افتاده بود.

نیروی دریایی آمریکا روز جمعه به کشتی‌های با پرچم آمریکا هشدار داد پس از حملات هوایی اولیه به مدت ۷۲ ساعت از مناطق اطراف یمن در دریای سرخ و خلیج عدن دوری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه ۲۳ دی، به حوثی‌ها در یمن هشدار داد که اگر کشتیرانی آزاد در دریای سرخ را تهدید کنند، لندن به اهداف این گروه در آن کشور حمله خواهد کرد.

دیوید کامرون در یادداشتی که در روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف»‌ نوشت، تاکید کرد که لندن همواره از آزادی کشتیرانی دفاع خواهد کرد و افزود: آماده خواهیم بود که از سخنان خود در عمل حمایت کنیم.

وزیر خارجه بریتانیا نسبت به پیامد حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب هشدار داد و نوشت که این موضوع باعث افزایش قیمت ها در بریتانیا و همچنین در جهان خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates