17.01.2024

نخست‌وزیر عراق: حمله ایران به اربیل یک «تجاوز آشکار» و اقدامی خطرناک است

رادیوفردا: نخست‌وزیران عراق و اقلیم کردستان عراق در واکنش به حملات سپاه پاسداران به این اقلیم، بر حق بغداد برای پاسخ به این حملات تاکید کردند.

نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه ۲۶ دی‌ گفت دولت او این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هرگونه اقدام دیپلماتیک و قانونی را تحت حاکمیت خود انجام دهد.

محمد شیاع السودانی افزود حمله ایران به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، یک «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک است که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز گفت: «این حملات نباید بدون پاسخ بمانند.»

مسرور بارزانی روز سه‌شنبه در یک کنفرانسی خبری در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «هیچ دلیلی و بهانه‌ای برای این حملات وجود ندارد.»

در همین حال، صدها معترض به حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل روز سه‌شنبه روبروی دفتر سازمان ملل متحد در این شهر دست به تظاهرات زدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه چند منطقه در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد در این حملات مقرهای مرتبط با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد‌) را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان آن را رد کرده‌اند.

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران بزرگ، گفته که این حملات بر اساس دستورات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت و او همراه با همسر و دختر خردسالش کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

صدها معترض به حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل روز سه‌شنبه روبروی دفتر سازمان ملل متحد در این شهر دست به تظاهرات زدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

اظهارات نخست‌وزیر عراق پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور سفیر خود را از تهران به دلیل همین حملات فراخواند و کاردار جمهوری اسلامی در این کشور را نیز احضار کرد.

همچنین پیشتر، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این اقلیم، حملات سپاه پاسداران را به شدت محکوم کرد و در شبکه ایکس نوشت: «از شرکای خود در جامعه بین‌الملل می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند».

این حملات در میانه تشدید تنش‌ها در منطقه و نگرانی از گسترده‌تر شدن جنگ جاری در غزه میان اسرائیل و گروه افراطی حماس انجام شد.

حماس و سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارند. اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز گروه افراطی حماس را تروریستی می‌دانند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: ما با حملات موشکی گستاخانه ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند مخالفیم.

وزارت خارجه عراق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای «تجاوز» ایران به اربیل را که باعث کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی شد، محکوم کرد.

در این بیانیه آمده که دولت عراق همه اقدامات قانونی علیه این حملات را که نقض حاکمیت ملی عراق و امنیت مردم این کشور است، انجام خواهد داد.

وزارت خارجه عراق می‌گوید یکی از این اقدامات، شکایت به شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

این نخستین بار نیست که سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق حمله می‌کند.

سپاه پاسداران مهرماه پارسال نیز مناطقی را در اربیل و شهر سلیمانیه هدف قرار داد.

این حملات در بحبوحه اعتراضات سراسری در ایران که به‌دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، صورت گرفت.

بر اساس گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates