21.01.2024

پنج عضو سپاه پاسداران در حمله به دمشق کشته شدند؛ معاون اطلاعات نیروی قدس در میان کشته‌شدگان

ساختمان چهار طبقه‌ای که در دشمق هدف قرار گرفت و دست‌کم پنج عضو سپاه پاسداران کشته شدند.

صدای آمریکا: رسانه‌های دولتی سوریه و ایران گزارش دادند که حمله اسرائیل به پایتخت سوریه در روز شنبه سی‌ام دی، ساختمانی چهار طبقه را که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می‌شد، ویران کرد و دست‌کم پنج عضو این نیروی نظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، وابسته به سپاه پاسداران، از کشته شدن صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران، و جانشین او، «حاج غلام (محرم)» در این حمله خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش سوریه اعلام کرد که این ساختمان در محله «مززه» در غرب دمشق قرار داشت و به شدت محافظت می‌شد.

بر اساس این گزارش، ساختمان مورد استفاده سپاه پاسداران به طور کامل تخریب شد و نیروی هوایی اسرائیل موشک‌هایی را هنگام پرواز بر فراز بلندی‌های جولان آن کشور شلیک کرد.

با این همه، ارتش اسرائیل تاکنون درباره این حمله اظهار نظر نکرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت که دست‌کم شش تن؛ پنج ایرانی و یک سوری، در این حمله موشکی کشته شدند و اشاره کرد که حمله زمانی انجام شد که مقامات گروه‌های تحت حمایت ایران در حال برگزاری جلسه بودند.

این سازمان اشاره‌ای به نام این گروه‌‌ها نکرد.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به آسوشیتدپرس گفت که سه تن از ایرانیان، سمت فرماندهی داشتند و افزود که چهار تن دیگر همچنان زیر آوار مفقود هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان ویران شده مستقر هستند و آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی در محل دیده می‌شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از خواربارفروشان نزدیک محل ساختمان گفت که حدود ساعت ده صبح صدای پنج انفجار متوالی را شنید و سپس شاهد انتقال اجساد یک مرد و یک زن و همچنین سه مجروح بود.

ویدئویی که در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که دود بزرگی در محله «المزه» به هوا بلند شده است. رسانه‌های دولتی سوریه این حمله را «تجاوز اسرائیل» عنوان کردند.

تا لحظه تنظیم این خبر مقامات اسرائیل ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها را تایید نکرده‌اند.

پیش از این و در ۱۸ دی ماه نیز شش منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که اسرائیل موج بی‌سابقه‌ای از حملات مرگبار را در سوریه آغاز کرده است که کامیون‌های باری، زیرساخت‌ها و افراد مرتبط با انتقال سلاح‌های جمهوری اسلامی ایران به نیروهای نیابتی‌اش در منطقه را هدف قرار می‌دهد.

این منابع، از جمله یک افسر اطلاعات ارتش سوریه و یک فرمانده ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق، گفتند که اسرائیل پس از حمله ۱۵ مهر حماس، استراتژی خود را تغییر داده است.

به گفته این منابع، اگرچه اسرائیل سال‌ها است که به اهداف مرتبط با جمهوری اسلای ایران در سوریه حمله کرده است، اما اکنون حملات هوایی مرگ‌بارتر و زود به زودتری را به سامانه‌های دفاع هوایی و انتقال تسلیحات ایران در سوریه انجام می‌دهد.

در این حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزالرت امور خارجه جمهوری اسلامی، با اشاره به این‌که تهران علاوه بر پیگیری سیاسی، حقوقی و بین‌المللی این اقدامات که «متجاوزانه و جنایت‌کارانه» خواند، گفت که جمهوری اسلامی حق خود را در پاسخ متقابل به اسرائیل در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.

جمهوری اسلامی در روزهای اخیر حملات موشکی به عراق، سوریه و پاکستان انجام داده و در مقابل انتقادهای گسترده در خاورمیانه و جهان، از این اقدام خود دقاع کرده است.

مطالب مرتبط

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates