23.01.2024

کاخ سفید: حملات نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق را «بسیار جدی» می‌گیریم

صدای آمریکا: یک مقام امنیت ملی کاخ‌سفید می‌گوید ایالات متحده حمله موشکی آخرهفته شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را «بسیار جدی» می‌گیرد و تاکید کرد «گروه‌هایی را که همچنان به ما حمله می‌کنند، پاسخگو خواهیم کرد.»

جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه «این هفته» شبکه خبری ای‌بی‌سی، درباره حمله روز شنبه به پایگاه هوایی عین‌الاسد گفت، «این حمله آن هم با استفاده از موشک‌های بالستیک، بسیار جدی و یک تهدید واقعی بود.»

او در ادامه تاکید کرد ایالات متحده به این حمله پاسخ متناسب خواهد داد و آنهایی را که همچنان دست به اینگونه حملات می‌زنند پاسخگو خواهد کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، سنتکام، تایید کرده است که حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر شنبه ۳۰‌ دی به وقت بغداد، چندین موشک بالستیک و راکت توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران به سمت پایگاه هوایی عین‌‌‌‌الاسد شلیک شد.

سنتکام در اطلاعیه خود اعلام کرد که بیشتر موشک‌ها توسط پدافند هوایی پایگاه رهگیری شدند، اما چند موشک‌ به پایگاه برخورد کرد که در پی آن تعدادی از نیروهای آمریکایی احتمالا دچار آسیب‌های مغزی شدند و دستکم یک سرباز عراقی نیز زخمی شد.

هرچند به گفته ارتش آمریکا بیشتر موشک‌های شلیک شده به این پایگاه توسط سامانه‌های پدافند ‌هوایی رهگیری شدند، اما کاربرد موشک‌های بالستیک نشان‌دهنده افزایش سطح حملاتی است که قبلا با موشک‌ها و پهپادهای با فناوری پایین‌تر انجام می‌شد.

از اواسط اکتبر گذشته، اندکی بعد از حمله تروریستی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه، ده‌ها حمله به حدود دو هزار پانصد نیروی آمریکایی در عراق و ۶۰۰ سرباز در سوریه که به همراه سایر نیروهای ائتلاف برای مبارزه با داعش در آنجا مستقر شده‌اند، صورت گرفته است.

حمله روز شنبه به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار را «مقاومت اسلامی عراق»، یک ائتلاف از گروه‌های مسلح مرتبط با جمهوری اسلامی که مخالف حمایت آمریکا از اسرائیل در درگیری غزه هستند، بر عهده گرفته است.

حمله به پایگاه عین‌الاسد ساعاتی پس از حملات منتسب به اسرائیل به یک ساختمان محل سکونت اعضای سپاه پاسداران در دمشق سوریه انجام شد که در نتیجه آن، تاکنون کشته‌شدن پنج عضو این نیروی نظامی جمهوری اسلامی تایید شده است.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که افزایش حملات موشکی در سوریه، لبنان، عراق و یمن باعث افزایش نگرانی‌ها از گسترش جنگ غزه در خاورمیانه شده و جمهوری اسلامی و متحدانش را در جبهه مقابل اسرائیل و ایالات متحده قرار داده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates