24.01.2024

عراق: حمله آمریکا به «مواضع ارتش» این کشور «اقدام خصمانه» است

بی‌بی‌سی: دفتر نخست وزیری عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات آمریکا به مواضع ارتش عراق منجر به «تشدید غیر مسئولانه» و «نقض حاکمیت» این کشور خواهد شد. آمریکا از حمله به مواضع کتائب حزب‌الله و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در خاک عراق خبر داد. ساعتی بعد رسانه‌های ایران گزارش دادند شبه‌نظامیانی که «گروه‌های مقاومت» خوانده‌اند، در اقدامی تلافی‌جویانه، پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی کونیکو در استان دیرالزور سوریه را با موشک هدف قرار داده‌اند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور در حملاتی «متناسب» «گروه شبه نظامی کتائب حزب الله و سایر گروه‌های وابسته به ایران» را هدف قرار داده‌ند.

حملات علیه شبه‌نظامیان شیعی عصر سه‌شنبه ۲۳ ژانویه صورت پذیرفته است.

وزارت دفاع آمریکا گزارش کرد نیروهای این کشور علیه سه پایگاه یا تاسیسات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حملاتی انجام داده‌اند.

دولت عراق در بیانیه نوشته است که «عراق این عملیات را به عنوان اقدامی خصمانه در نظر خواهد گرفت که سال‌ها همکاری را تضعیف می کند.»

این حملات چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که پایگاه نظامی عین‌الاسد عراق، که نیروهای آمریکا هم در آنجا مستقرند، هدف ۱۷ راکت و موشک قرار گرفت و موجب انتقال ۴ نفر از نظامیان آمریکا به بیمارستان شد.

پنتاگون می‌گوید از زمان آغاز جنگ اسرائیل-غزه (اواسط اکتبر گذشته) شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران ۱۵۰ حمله علیه مواضع نیروهای آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که حمله تازه آمریکا در روز سه‌شنبه ساعاتی بعد از آن بود که پنتاگون گفت پیکارجویان در عراق دو حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد انجام داده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال هم نوشت که مقام‌های پنتاگون به حمله روز سه‌شنبه شبه‌نظامیان به عین‌الاسد اذعان کردند اما گفتند که جزئیات کمی درباره آن وجود دارد.

همزمان خبرگزاری‌های دولتی در ایران گزارش می‌دهند که ساعاتی بعد از حملات آمریکا به شبه نظامیان شیعه در عراق، یک پایگاه آمریکا در میدان نفتی کونیکو در استان دیرالزور سوریه هدف قرار گرفته است.

روز شنبه چندین موشک و راکت به پایگاه عین‌الاسد در خاک عراق شلیک شد که موجب مجروح شدن چند سرباز آمریکا مستقر در آنجا شد.

در پی آن حمله چند پرسنل آمریکایی به علت آنچه جراحات مغزی گزارش شد به مراکز درمانی منتقل شدند. پنتاگون می‌گوید همه آنها اکنون به محل کار خود بازگشته‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که او و جو بایدن، رئیس جمهوری «در انجام اقدامات لازم» برای دفاع از منافع آمریکا تردید نخواهند کرد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای که امروز – سه‌شنبه ۲۳ ژانویه – همزمان با حملات در عراق منتشر کرده آورده: «نیروهای نظامی آمریکا امروز در خاک عراق حملات ضروری و متناسب علیه سه پایگاه انجام دادند که شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و چند گروه دیگر مورد حمایت ایران از آن‌ها استفاده می‌کردند.»

وزیر دفاع آمریکا افزوده:‌ «این حملات دقیق، پاسخ مستقیم و صریح به رشته حملات در حال گسترشی بود که علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و سوریه که از طرف شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران صورت گرفته بود».

سنتکام، که ستاد فرماندهی نیروهای آمریکای در خاورمیانه است و مجری این حملات بوده، هم گزارش کرده در این حملات هوایی «مقر فرماندهی و پادگان‌های آموزشی و انبارهای گروه کتائب حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند که آماده پرتاب موشک، راکت و عملیات‌ پهپادی» بودند.

ارتش آمریکا حدود ۹۰۰ نیرو در سوریه و ۲۵۰۰ نفر هم در عراق دارد. پنتاگون می‌گوید این نیروها بیشتر نقش مستشاری دارند تا به نیروهای محلی کمک کنند در برابر خطر تجدیدقوا و بازگشت داعش وارد عمل شوند.

همه این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ماه گذشته و در پی یک حمله پهپادی آمریکا در بغداد – پایتخت عراق – محمد سودانی، نخست‌وزیر این کشور، از اقدام دولت تحت امر خود برای پایان حضور نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف در خاک این کشور خبر داده بود.

دولت عراق آن حمله پهپادی در قلب بغداد را به‌شدت محکوم کرد اما پنتاگون با دفاع از آن گفت که طی آن حمله، پهپادهای آمریکا یکی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی را هدف قرار دادند؛ کسی که بنابر ادعای آمریکا، مسئول حملات اخیر به نیروهای ایالات متحده در خاک عراق و سوریه بوده است.

این حمله خشم گروه‌های متحد با ایران را برانگیخت. آن‌ها خواستار پایان دادن به حضور ائتلاف در عراق هستند.

دفتر محمد سودانی، نخست‌وزیر عراق، روز ۱۵ دی اعلام کرد که دولت این کشور در حال تشکیل کمیته‌ای برای آماده‌سازی پایان دادن دائمی به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده است.

این اظهارات دفتر آقای سودانی یک روز پس از آن منتشر شده که یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان عراق در حمله نیروهای آمریکا کشته شد.

در بیانیه دفتر آقای سودانی آمده است که دولت عراق در حال تعیین تاریخ برای آغاز کار کمیته دوجانبه برای یافتن راه‌حلی است تا به حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق برای همیشه پایان دهد.

با وجود اظهارات نخست وزیر عراق، پنتاگون اعلام کرده هیچ طرح یا درخواستی از دولت عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از خاک این کشور دریافت نکرده است. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی خود را در پی تقاضای دولت عراق در خاک این کشور مستقر کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates