28.01.2024

بایدن: سه سرباز آمریکایی در حمله «گروه‌های شبه‌نظامی افراطی» وابسته به جمهوری اسلامی کشته شدند

صدای آمریکا: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه هشتم بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شب گذشته سه سرباز آمریکایی مستقر در شمال شرق اردن در نزدیک مرز سوریه بر اثر حمله پهپادی «گروه‌های شبه‌نظامی افراطی تحت حمایت ایران» کشته و «بسیاری» دیگر زخمی شدند.

او که بیانیه خود را با ذکر این جمله که «امروز قلب آمریکا داغدار است» آغاز کرده، تصریح کرده است: «درحالیکه هنوز سرگرم جمع‌آوری حقایق درباره این حمله هستیم، می‌دانیم از سوی گروه‌های شبه‌نظامی افراطی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعال هستند، انجام شده است.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه گفته که او و جیل بایدن، بانوی اول، در غم از دست‌دادن این رزمندگان در این حمله «نفرت‌انگیز و ناعادلانه» خود را در کنار خانواده‌ها و دوستان کشته‌شدگان می‌بینند.

جو بایدن با اشاره به اینکه کشته‌شدگان این حمله مظهر بهترین‌های آمریکا بودند، افزوده است که آنها شجاعتی تزلزل‌ناپذیر داشتند، در انجام وظیفه کوتاهی نمی‌کردند، در تعهد به کشورشان و به خاطر محافظت از آمریکایی‌ها و متحدان و شرکای آمریکا در مبارزه با تروریسم جان خود را به خطر انداختند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: «این مبارزه‌ای است که ما آن را متوقف نخواهیم کرد.»

جو بایدن در ادامه با میهن‌پرست خواندن سه سرباز کشته‌شده آمریکایی افزوده که جانفشانی آنها فراموش نخواهد شد و «تعهد مقدس خود به خانواده‌هایشان را پاس خواهیم داشت.»

رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است: «تلاش خواهیم کرد شایسته کرامت و شجاعت آنها باشیم… و به تعهد آنها برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.»

جو بایدن در پایان بیانیه خود تصریح کرده است: «تمامی مسئولان [این حمله] را در زمان و به شیوه مورد دلخواه خودمان پاسخگو خواهیم کرد.»


واکنش‌های گسترده به کشته شدن سه سرباز آمریکایی

کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای همراه با همسرش کشته شدن سه سرباز آمریکایی در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه «در حمله نفرت انگیز گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران» را تسلیت گفت و افزود همانطور که رئیس جمهوری آمریکا «به صراحت اعلام کرده است که ما به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد و همه کسانی را که مسئول هستند پاسخگو خواهیم کرد.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به کشته شدن سه نیروی آمریکایی در اردن نوشت که «آمریکا باید یک پیام شفاف به سراسر جهان بفرستد که حملات به سربازان ما تحمل نمی‌شود.»

او گفت «از دست دادن سه قهرمان آمریکایی در شب گذشته در اردن ما را ناراحت کرد و برای خانواده‌های آنها و برای ۲۵ نظامی دیگر مجروح شده دعا می‌کنیم.»


جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، در واکنش به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی بر اثر حمله شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق اردن خواهان «هدف‌گرفتن تهران» شد.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی، در واکنش به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی بر اثر حمله شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی خواهان حمله به «اهداف مهم در داخل ایران» شد.

به گفته او سیاست بازدارندگی جو بایدن در قبال حکومت ایران «شکست خورده است» و حمله به داخل ایران علاوه بر انتقام کشته‌شدگان، «بازدارندگی در برابر تجاوزگری‌های آینده» جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد.

سناتورگراهام در ادامه گفت که از بین بردن گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی این رژیم را از اقدامات تجاوزگرانه باز نخواهد داشت.

این سناتور سرشناس جمهوری‌خواه تاکید کرد: «تنها چیزی که رژیم ایران می‌فهمد، زور است. تا زمانیکه با زیرساخت‌ها و نیروهایشان هزینه پرداخت نکنند، حمله به سربازان آمریکا ادامه خواهد داشت.»

لیندزی گراهام در پایان گفت: «الان به ایران حمله کنید. ضربه سختی به آنها وارد کنید.»

سناتور جمهوری‌خواه، تام کاتن در این مورد با صدور بیانیه‌ای جو بایدن را متهم به «جسور» کردن شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از این طریق کرد که آقای بایدن «سال‌ها حملات به نیروهای ما را تحمل کرد، به آیت‌الله‌ها میلیاردها دلار رشوه داد» و با آنها مماشات کرده است.

او در بخشی از بیانیه خود گفت که «تنها پاسخ» به این حملات «باید واکنش نظامی ویرانگر به نیروهای تروریستی ایران، هم در داخل ایران و در سراسر خاورمیانه باشد.» او کشته شدن نیروهای آمریکایی را تسلیت گفت.

گرگوری میکس، قانونگذار ارشد حزب دموکرات با ابراز تاسف شدید نسبت به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن «۲۵» تن دیگر و همدردی با خانواده‌ها و دوستان‌شان گفت: «مطمئنا مسئولان [این حمله] را پاسخگو خواهیم کرد.»

*این خبر در دست تکمیل است

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates