29.01.2024

دولت سوریه از کشته شدن «مستشاران ایرانی» در حمله هوایی اسرائیل به دمشق خبر داد

رادیوفردا: رسانه‌های ایران و سوریه از حمله هوایی به «مرکز مستشاری ایران» در دمشق خبر دادند و از سوی دیگر، درباره ماهیت محل و کشته‌شدگان این حمله اظهارنظرهای ضد و نقیضی از سوی مقام‌های دو کشور منتشر شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۹ بهمن حمله به این مرکز در پایتخت سوریه را به اسرائیل نسبت داد و نوشت که «دو غیرنظامی» کشته شده‌اند.

همین خبرگزاری پست سفیر ایران در سوریه در شبکه ایکس را پوشش داد که در آن حمله به مرکز مستشاری ایران تکذیب شده است.

حسین اکبری درباره این حمله نوشت: «در حمله امروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است، همچنین از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است.»

این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه ساعتی بعد اعلام کرد در پی این حمله اسرائیل، «شماری از مستشاران ایرانی» از پا درآمدند.

این رسانه همچنین از جان باختن غیرنظامیان بر اثر این حمله خبر داد اما آمار دقیق تلفات را اعلام نکرد.

وزارت ذفاع سوریه در بیانیه‌ای زمان این حمله را حدود ساعت ۱ بعد ازظهر روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد و گفت اسرائیل «نقاطی در جنوب دمشق را هدف قرار داد.»

این بیانیه به نقل از یک مقام دفاعی سوریه، کشته شدن تعدادی از مستشاران ایرانی در این حمله را تأیید کرد و افزود چند غیرنظامی نیز جان باختند و خسارت‌هایی به بار آمد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت اسرائیل «یک پایگاه متعلق به گروه حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران» را هدف قرار داد که باعث کشته شدن هفت نفر شد.

رامی عبدالرحمن، مدیر این سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا که به شبکه‌ای از منابع در سوریه دسترسی دارد، افزود که مشخص نیست غیرنظامیان نیز درمیان قربانیان این حمله به نزدیکی آرامگاه دختر امام اول شیعیان معروف به «حرم سیده زینب» هستند یا نه.

خبرگزاری تسنیم پیش‌تر اعلام کرده بود که ساختمانی در «عقربا» در حومه زینبیه هدف حمله قرار گرفته و پدافند هوایی سوریه نیز علیه این حمله فعال شده بود.

یک منبع نزدیک به متحدان ایران در خاورمیانه نیز به خبرگزاری رویترز گفت در این حمله محل مورد استفاده نیروهای سپاه پاسداران هدف قرار گرفته است.

روز چهارم دی در پی حمله به ساختمانی در دمشق سیدرضی موسوی که رسانه‌های ایران او را از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کردند، کشته شد.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نوشتند که او از دهه ۱۳۷۰ «مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه در سوریه» بوده و نقش مهمی در حفظ حکومت بشار اسد بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه داشته است.

اواخر دی‌ماه نیز در حمله دیگری به دمشق، پنج عضو نیروی قدس کشته شدند که سپاه پاسداران آنها را حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمدامین صمدی معرفی کرد.

مقام‌های و رسانه‌های جمهوری اسلامی اعضای سپاه پاسداران در سوریه را «مستشاران نظامی» معرفی می‌کنند.

در واکنش به کشته شدن رضی موسوی و پنج عضو دیگر سپاه، مقام‌های ارشد ایران شامل رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ایران گفتند که جمهوری اسلامی این حملات را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ع.م/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates