30.01.2024

کشته‌شدن ۳ نظامی آمریکایی؛ بلینکن: پاسخ قاطعی خواهیم داد، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پهپاد مهاجم ساخت ایران بود

رونا مافت (راست) کندی سندرز (وسط) و ویلیام ریورز سه سرباز آمریکایی کشته شده در جریان این حمله بودند

بی‌بی‌سی:رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که پهپادی که روز یکشنبه سه سرباز آمریکایی را در اردن کشت، پهپاد تهاجمی شاهد ساخت ایران بوده است. ساعاتی قبل هم آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در ادامه واکنش مقام‌های آمریکایی گفت این کشور پاسخی قاطع به این حمله خواهد داد.

مقام‌های رسمی ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند، اما آمریکا گروه‌های مورد حمایت ایران را مقصر دانسته است. پنتاگون می‌گوید «ردپای» کتائب حزب‌الله را در این حمله شناسایی کرده‌ است.

در همین حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر ابراز امیدواری کرده است این موضوع مهار شود و امنیت منطقه را تهدید نکند. قطر همچنین نسبت به خطری که می تواند به امیدها در خصوص آتش‌بس جدید در جنگ و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بیشتر هشدار داده است.

حمله پهپادی مرگبار به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه کاخ‌سفید و کنگره آمریکا را برآشفته کرده و جو بایدن و وزارت خارجه او را تحت فشاری بی‌سابقه گذاشته است به طوری که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه این کشور بحران در خاورمیانه را طی ۵۰ سال گذشته «بی‌سابقه» دانسته است.

آقای بلینکن که روز دوشنبه – ۲۹ ژانویه – در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو حضور یافته بود گفت که از نظر او بحران و تنش کنونی در خاورمیانه قابل قیاس و بلکه حادتر از ۱۹۷۳ است.

اشاره وزیرخارجه آمریکا به جنگ اعراب با اسرائیل در سال ۱۹۷۳ بود که از آن به نام «یوم کیپور» هم یاد می‌شود.

آقای بلینکن در این کنفرانس خبری گفت: « «با همه آنهایی هستیم که به دنبال سودبردن از درگیری‌ها در خاورمیانه هستند، این کار را نکنید. همان‌طور که رئیس‌جمهوری کاملا واضح و صریح گفتند، پاسخ ما به آنان که مسئول هرگونه حمله و خشونتی علیه نیروهای ما باشند، قاطع خواهد بود… زمان و مکان این پاسخ را ما انتخاب خواهیم کرد».

در این حمله پهپادی ۳ نظامی آمریکایی کشته و شماری هم مجروح شدند.

وزیرخارجه آمریکا لنل در بخش دیگری از این کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، افزود: «نمی‌خواهم جلوتر از رئیس‌جمهوری در این باره سخن بگویم و یا جزییات را باز کنم اما پاسخ ما چند لایه، در چند مرحله و ممکن است در طول زمان پایدار و مستمر باشد».

در همین حال، با اعلام اسامی و تصاویر سه سرباز کشته شده آمریکایی در جریان این حمله، فشار جناح سیاسی مخالف دولت در آمریکا، روز دوشنبه باز هم افزایش یافت و چند چهره سرشناس حزب جمهوری‌خواه این کشور صراحتا خواستار اقدام قاطع و علیه ایران شده‌اند.

یک مقام آمریکایی مدعی شد از «پهپاد شاهد ساخت ایران» در حمله به پایگاه مرز اردن استفاده شده است

عصر دوشنبه یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا که شریک کاری بی‌بی‌سی در این کشور است گفت پهپاد مورد استفاده قرار گرفته در حمله به پایگاه آمریکایی در اردن به نظر ساخت ایران است.

این مقام آمریکایی مدعی شده که پهپاد مورد استفاده در این حمله از نوع شاهد است که از پهپادهای انتحاری است که ایران به روسیه هم داده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق که مورد حمایت ایران است مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اما ایران می‌گوید هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های این گروه‌های شبه نظامی ندارد.

در جریان این حمله ۳ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۴۰ نیروی دیگر مجروح شدند.

اکنون بعد از یک روز، مقام‌ها می‌گویند احتمالا نظامیان مستقر در پایگاه ۲۲ پهپاد مهاجم را با پهپاد خودی که در حال بازگشت از ماموریت بوده «اشتباه» گرفته‌اند و احتمالا به همین علت اقدام تدافعی در مقابل این حمله نکرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا امروز به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که ایالات متحده نتوانسته پهپاد مهاجم دشمن را از پهپاد خودی تشخیص دهد.

این روزنامه نوشت پهپاد مهاجم زمانی که پایگاه آمریکایی نزدیک شده بود، یک پهپاد آمریکایی هم در حال بازگشت به پایگاه بود و این وضعیت باعث «سردرگمی» و خطا در شناسایی و متوقف کردن پهپاد مهاجم شده است.

پنتاگون: ردپای ایران در حمله پهپادی در مرز اردن و سوریه است

در تحولی دیگر، سابرینا سینگ، معاون دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون – روز دوشنبه در کنفرانس خبری گفت حمله به نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران انجام شده و رد پای ایران در این حملات دیده می‌شود: «ما می‌دانیم که ایران پشت این حملات است. ایران به مسلح و مجهز کردن این گروه‌ها با هدف اجرای این حملات ادامه می‌دهد».

وزارت دفاع آمریکا در عین حال نام سربازان کشته شده در جریان حمله پهپادی به مرز اردن و سوریه را منتشر کرده است.

این سه نفر به فهرست زیر معرفی شده‌اند:

  • جروم ریورز، ۴۶ ساله از کارولتون ایالت جورجیا
  • کندی لادون سندرز، ۲۴ ساله از ویکراس جورجیا
  • برونا الکسوندریا موفت، ۲۳ ساله از ساوانا جورجیا

به گفته سابرینا سینگ از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائيل و آغاز جنگ در غزه نیروها و تاسیسات آمریکایی ۱۶۵ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند. آمریکا گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را مسئول این حملات می‌داند.

افزایش مقام‌های ایرانی که ارتباط تهران با این حمله را تکذیب می‌کنند

اوج گرفتن تنش سیاسی و بالا گرفتن تقاضاها برای «پاسخ قاطع» ارتش آمریکا در واشنگتن، روز دوشنبه همزمان بود با افزایش تعداد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در تهران که در حال تکذیب ارتباط با حملات منجر به کشته شدن ۳ آمریکایی در مرز اردن و سوریه هستند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات و مجید میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور ایران روز دوشنبه به صورت جداگانه اعلام کرده‌اند که شبه نظامیانی که روز گذشته نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند، «از ایران دستور نمی‌گیرند».

آقای خطیب گفته شبه نظامیانی که ایران آنها را «نیروی مقاومت» می‌خواد، «بر اساس تصمیم و صلاح‌دید خود در برابر نیروهای آمریکایی عمل می‌کنند».

مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور ایران که در دمشق به سر می‌برد، این حملات را «مشروع» دانست و افزود: «انتساب حملات مشروع رزمندگان عراقی و یمنی به کشورمان مغرضانه است».

آقای میراحمدی همچون شخص وزیر کشور، سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

او گفته جمهوری اسلامی ایران «هر کجا و در هرصحنه‌ای اقدام‌کننده باشد با شجاعت اعلام می‌کند».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز صبح امروز گفت که مسئولیت حمله به پایگاه آمریکا متوجه ایران نیست و «ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای دفاع از فلسطین و کشورشان دخالتی ندارد».

آقای کنعانی ارتباط دادن این حملات به ایران را «تکرار اتهام بی‌اساس» خوانده است.

پیشتر و در اولین واکنش نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که ایران «هیچ ارتباطی» با حملات صورت گرفته به نیروهای آمریکا ندارد و آن را نتیجه «درگیری میان ارتش ایالات متحده آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه» توصیف کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates