02.02.2024

لوید آستین: حمله به پایگاه آمریکا در اردن توسط گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی انجام شد

صدای آمریکا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد آگاهی جمهوری اسلامی از حمله پهپادی به پایگاه نظامی ایالات متحده در اردن، گفت: آن‌چه اهمیت دارد، این است که حمله توسط عناصر «محور مقاومت» که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی هستند، انجام شد.

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی این گروه‌ها را تأمین مالی می‌کند و در برخی موارد، به آنها آموزش استفاده از تسلیحات پیشرفته نیز می‌دهد.

آقای آستین گفت که استفاده بیشتر پهپادهای منطقه به جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد.

وی همچنین از کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن شماری دیگر‌ از آنان در‌ پی حمله پهپادی به پایگاه نظامی ایالات متحده در اردن ابراز تأسف کرد و گفت: آسیب زدن به نیروهای خود را برنمی‌تابیم.

وزیر دفاع آمریکا در مورد اقدامات احتمالی ایالات متحده برای بازدارندگی علیه جمهوری اسلامی و تشدید تنش در خاورمیانه گفت: «هدف ما این است که مطمئن شویم می‌توانیم بحران در غزه را در همان محدوده نگه داریم و مانع گسترش آن شویم.»

او با اشاره به تهدیدهای مداوم گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ گفت: این لحظه‌ای «خطرناک» در خاورمیانه است.

آقای آستین افزود هر چند برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر تلاش می‌کنیم، ولی هر‌اقدامی لازم باشد نیز برای دفاع از منافع و مردم‌مان نیز انجام می‌دهیم و به شیوه‌ای که خودمان انتخاب می‌کنیم و در زمان مورد نظر، پاسخ خواهیم داد.

او تأکید کرد که آمریکا هنوز مشغول جمع‌آوری اطلاعات در این رابطه است.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت: «سربازان ما جان‌شان را از دست می‌دهند تا مردم را در برابر تروریسم جهانی حفظ کنند.»

لوید آستین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبری «فاکس» در مورد شیوه پاسخ‌گویی به حمله پهپادی جنبش مقاومت اسلامی عراق در اردن گفت: واکنشی چند‌لایه خواهیم داشت و این توانایی را داریم که بسته به موقعیت واکنش نشان دهیم.

آقای آستین با اشاره به اینکه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی قبل از پانزدهم مهر نیز چندین بار به نیروهای آمریکایی حمله کردند، افزود درگیری گسترش پیدا نکرده و مدیریت این قضیه «هنرمندانه انجام شده است و ما با همتایان اسرائیلی خود در این رابطه در تماس هستیم.»

وزیر دفاع آمریکا گفت حوثی‌ها هنوز مشغول فعالیت‌های «غیرمسئولانه و غیرقانونی» هستند و ما باید توانایی آنها را از بین ببریم.

او حمله حوثی‌ها‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را «معضلی بین‌المللی» خواند و اضافه کرد: «موضوع اصلی، آزادی ناوبری و مشاهده جدیت ما و شرکای ما در این رابطه است.»

لوید آستین با اعلام این‌که «ما بسیار جدی هستیم و باید فعالیت حوثی‌ها را متوقف کنیم»، از جمهوری اسلامی خواست تا از تأمین تسلیحاتی حوثی‌ها دست بردارد.

وی همچنین گفت کتائب حزب‌الله و عناصر دیگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه می‌دهد و افزود که در این مقطع زمانی وقت آن رسیده است تا توانایی‌های بیشتری از آنها را سلب کنیم و آنها را پاسخگو قرار دهیم.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به خبرگزاری فرانسه در مورد اقدام ایالات متحده برای بازدارندگی جمهوری اسلامی گفت: چالش‌های موجود این است که «افراد درستی» را پاسخ‌گو قرار دهیم و افزود: «فرمول مشخصی» را در این رابطه دنبال نمی‌کنیم.

او افزود: «در‌روند تصمیم‌گیری در شورای امنیت ملی، تمامی جوانب را زیر نظر داریم و از هر ابزار ملی برای رسیدگی به مسائل مختلف بهره خواهیم برد.»

لوید آستین در پاسخ به پرسش «واشنگتن پست» به انتقادها و این‌که آیا آمریکا با کارت ایران و حوثی‌ها بازی می‌کند، گفت: حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری حمله کردند که ارتباطی با حمایت از اسرائیل نداشتند و کالاها و مواد مورد نیاز پنجاه کشور را تأمین می‌کردند.

او اضافه کرد: «این یک بحران بین‌المللی است و ما باید از توانایی حوثی‌ها بکاهیم.»

او همچنین به پرسش‌های مربوط به سلامتی خود به خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر دفاع آمریکا در روزهای پایانی دی ماه و پس از گذراندن دو هفته درمان پیامد‌های ناشی از عمل جراحی سرطان پروستات، از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، پزشکان او گفتند که «پیشرفت خوبی داشته و سلامتی او در حال افزایش است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates