16.02.2024

ظریف : مشکل اصلی جمهوری اسلامی این است که جهان را نمی‌فهمد

رادیوفرانسه: محمد جواد ظریف در سخنانی که امروز دوشنبه بیست و ششم بهمن ماه در کنگرۀ حزب مردم سالاری ایراد کرد گفت که مشکل اساسی جمهوری اسلامی ایران “فهم نادرست شرایط و تصمیم‌گیری بر اساس فهم اشتباه” است که به گفتۀ ظریف “به بحران‌ها و ضایعات جبران‌ناپذیری منجر شده است.”

ظریف در ادامه گفت که منشاء این فهم اشتباه در بین زمامداران جمهوری اسلامی تصور غلط آنان از جهان و مناسبات بین‌المللی است. او گفت : رهبران ایران همچنان فکر می‌کنند در جهان دو قطبی زندگی می‌کنند و تصمیم‌های خود را بر پایۀ این فرض می‌گیرند، در حالی که به گفتۀ ظریف : “کنش آمریکا عوض شده و ما در جهان قطبی حضور نداریم.”

ظریف گفت که رهبران جمهوری اسلامی هنوز توقع رابطه قطبی در جهان را دارند و مطابق این توقع، انتظار دارند که قطب جدیدی شکل بگیرد “به اسم قطب مثلا شرق یا جهان چندقطبی شود و با چسبیدن به یک قطب از حمایت آن استفاده” کنند. ظریف در ادامۀ این سخن تأکید کرد که جهان امروز “یک شبکه است و برخی کنشگران آن اصلاً کشور نیستند.”

وزیر امور خارجۀ پیشین حکومت اسلامی تلویحاً به رهبران جمهوری اسلامی یا کسانی که پیرو رهبر جمهوری اسلامی مروج و مدافع ایدۀ چرخش به شرق (روسیه و چین) در سیاست خارجی هستند، گفت که نه فقط چین وارد بازی ژئوپُلتیک با آمریکا نمی‌شود، بلکه چین به طریق اولی حاضر نیست در دفاع از جمهوری اسلامی وارد بازی ژئوپُلتیک با آمریکا شود. ظریف در ادامه افزود : “ما درک درستی از شرایط دنیا و قدرت نداریم.”

وی در جای دیگری از سخنانش گفت : “فکر می کنید چین و روسیه کمتر از اروپا تحریم های آمریکا را [علیه ایران] رعایت می کنند؟ چین صدها میلیارد دلار تجارت خارجی خود را [با آمریکا] فدای ۵۰ میلیارد دلار تجارت با ایران نمی کند.” همین اصل به گفتۀ محمدجواد ظریف در مورد روسیه نیز صادق است. ظریف گفت: “نباید بگوییم که روسیه آمادۀ جان فشانی برای ایران است و اصلاً نباید چنین انتظاری هم داشته باشیم.”  

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates