16.02.2024

گزارش‌ها درباره «حمله سایبری آمریکا» به کشتی تجسسی ایران در دریای سرخ

رادیوفردا: روزنامه نیویورک تایمز و شبکه ان‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه به نقل مقامات آمریکایی از حمله سایبری ایالات متحده به یک کشتی تجسسی ایران در دریای سرخ خبر دادند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد ایالات متحده اخیراً یک حمله سایبری علیه یک شناور ایران که در دریای سرخ و خلیج عدن درحال جمع‌آوری اطلاعات درباره کشتی‌های تجاری بود، حمله سایبری انجام داده است.

ان‌بی‌سی نیوز می‌گوید این حمله سایبری یک هفته پیش به عنوان بخشی از پاسخ دولت ایالات متحده به حمله پهپادی شبه نظامیان تحت حمایت ایران در هشتم بهمن ماه به پایگاه «برج ۲۲» آمریکا در اردن، انجام شد. در جریان حمله پهپادی سه عضو ارتش ایالات متحده کشته و بیش از ۳۰ سرباز نیز زخمی شدند.

این گزارش می‌افزاید، هدف از این عملیات سایبری، مختل کردن توانایی کشتی تجسسی ایران برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با شبه‌نظامیان حوثی در یمن بود.

یک مقام آمریکایی مطلع از این حمله سایبری به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت که عملیات سایبری علیه کشتی ایرانی «ام وی بهشاد» انجام شده است. دو مقام دیگر از افشای نام کشتی خودداری کردند.

بهشاد، شناور تجسسی ایرانی، پیش از این به تامین اطلاعات حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن متهم شده بود.

در همین زمینه ،شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «از ۱۲ روز پیش که کشتی تجسسی ایرانی بهشاد در جیبوتی پناه گرفت، حملات در خلیج عدن به شدت کاهش یافت.»

تانکر ترکرز اضافه کرده است: «در عوض، حوثی‌ها تلاش‌های خود را در دریای سرخ و باب المندب متمرکز می‌کنند، حتی اگر به معنای حمله به کشتی عازم ایران باشد.»

حوثی‌های مورد حمایت ایران که کنترل پرجمعیت‌ترین بخش‌های یمن را در دست دارند، از اواخر آبان تاکنون بارها کشتی‌های تجاری بین‌المللی را با پهپاد و موشک مورد حمله قرار داده‌اند.

حوثی‌ها می‌گویند این حملات پاسخی به اقدامات نظامی اسرائیل در غزه است و این حملات را در حمایت از گروه افراطی حماس انجام می‌دهند. ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی حماس را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داده‌اند.

حملات شبه نظامیان حوثی باعث اختلال در مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا شده است. تحت تأثیر این حملات بسیاری از شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی حرکت کشتی‌‌های خود از این مسیر را که حدود ۱۲ درصد از تجارت بین‌المللی از آن عبور می‌کند، متوقف کرده‌اند.

آمریکا و بریتانیا تاکنون درعملیات‌های نظامی مشترک علیه شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن٬ ده‌ها هدف را در مناطق تحت کنترل این گروه هدف قرار داده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates