17.02.2024

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات غربی: انفجار خطوط لوله انتقال گاز ایران، کار اسرائیل بود

صدای آمریکا: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز جمعه ۲۷ بهمن به نقل از دو مقام غربی و یک استراتژیست نظامی وابسته به سپاه گزارش داد که انفجار‌های خطوط لوله انتقال گاز ایران در بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن به اسرائیل مربوط است.

براساس این گزارش مقامات غربی می‌گویند این حملات «پیچیده و دقیق» بوده و نیاز به دانش عمیق از زیرساخت‌های ایران و هماهنگی کامل با عوامل داخلی داشته است.

هنوز مشخص نیست که این خطوط لوله چطور هدف قرار گرفته‌اند، اما احتمال استفاده از پهپاد، مواد منفجره یا روش‌های دیگر وجود دارد.

دو مقام غربی همچنین گفتند انفجار پنج‌شنبه در یک کارخانه شیمیایی در شهر قدس در غرب تهران نیز کار اسرائیل بوده است. مقامات جمهوری اسلامی درباره این حادثه اظهارنظر خاصی نکردند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این حملات نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجه در «جنگ در سایه‌ای» است که اسرائیل و ایران سال‌ها از طریق هوا، زمین، دریا و حملات سایبری به راه انداخته‌اند.

به گفته مقامات و تحلیلگران، انفجار بخشی از زیرساخت‌های انرژی کشوری که صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی به آن متکی هستند، تشدید جنگ مخفیانه را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که مرز جدیدی را باز می‌کند.

یکی از مقامات غربی حمله اسرائیل به خطوط انتقال گاز ایران را یک «حمله نمادین بزرگ» خواند که تعمیر آن برای جمهوری اسلامی نسبتاً آسان بود و آسیب کمی هم به غیرنظامیان وارد کرد اما نشان داد که درصورت گسترش درگیری در خاورمیانه و افزایش تنش بین جمهوری اسلامی با اسرائیل و ایالات متحده، اسرائیل می تواند آسیبهای جدی به زیرساختهای ایران و حکومت جمهوری اسلامی وارد کند.

وقوع دو انفجار در شریان اصلی و سراسری گاز ایران در بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن که مقامات جمهوری اسلامی آن را «اقدامی خرابکارانه» دانستند، واکنش‌هایی به دنبال داشته است. برخی کاربران آن را به «آشوب و شورش» نسبت داده‌ و برخی نیز این انفجارها را «نتیجه استراتژی شکست‌خورده علی خامنه‌ای» دانستند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن با تأیید «خرابکارانه» بودن انفجار دو خط لوله، در جمع خبرنگاران گفت که «از قبل هم روی همه تأسیسات نفتی و گازی خود آمادگی داشتیم.»

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، جواد اوجی با اشاره به «اتفاقاتی که در منطقه افتاده»، مدعی شد که انفجار خط لوله‌ها به برگزاری سالگرد انقلاب ۵۷ مرتبط است و افزود: «می‌دانستیم با این راهپیمایی ۲۲ بهمن، دشمن تلاش می‌کند برای مردم چالش درست کند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates