18.02.2024

رویترز: پس از سفر قاآنی به بغداد، حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی متوقف شد

رادیوفردا: خبرگزاری رویترز به نقل از چندین منبع ایرانی و عراقی گزارش داده که سفر چندی پیش اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به بغداد منجر به توقف حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی شد.

به نوشته رویترز، اسماعیل قاآنی اندکی پس از آنکه واشینگتن گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن سه نظامی آمریکایی دانست، عازم عراق شد.

حمله به پایگاه موسوم به «برج ۲۲» در اردن، هشتم بهمن رخ داد و به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن دیگر منجر شد.

به گفته منابع رویترز، نهم بهمن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در فرودگاه بغداد با مقام‌های چند گروه شبه‌نظامی دیدار کرد و به آنها هشدار داد که برای اجتناب از حملات آمریکا به فرماندهان ارشد و تاسیسات مهم خود، یا حتی هدف قرار دادن مستقیم ایران، باید دور از چشم باشند.

بنابر این گزارش، در ابتدا تنها یک گروه با درخواست اسماعیل قاآنی موافق نبود و اکثر گروه‌ها این دستور را در همان ابتدا پذیرفتند.

دهم بهمن «کتائب حزب الله»، از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، اعلام کرد که حملات خود را به حال تعلیق درمی‌آورد.

یک منبع ارشد امنیتی عراق به رویترز گفت اسماعیل قاآنی «به دلیل محدودیت‌های امنیتی و نگرانی از امنیت خود» فرودگاه بغداد را بلافاصله ترک نکرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، چهار سال پیش در همین فرودگاه هدف حمله آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

سفر اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه به بغداد در رسانه‌های عراقی بازتاب داشت اما جزییات گفت‌وگوهای او گزارش نشده بود.

رویترز به نقل از یک فرمانده ارشد در یکی از گروه‌های مسلح عراقی نوشته است: «بدون مداخله مستقیم قاآنی متقاعد کردن کتائب حزب‌الله برای توقف عملیات نظامی خود برای کاهش تنش غیرممکن بود».

در دو هفته اخیر هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت نگرفته است؛ در حالی که طی دو هفته پیش از سفر اسماعیل قاآنی به بغداد بیش از ۲۰ حمله رخ داده بود.

به نوشته رویترز، درخواست جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود نشانه آن است که تهران به دنبال جلوگیری از گسترش درگیری‌ها بوده است.

ایران، عراق و ایالات متحده واکنشی به این گزارش ابراز نکرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates