20.02.2024

رسانه اسرائیلی از کشف «فناوری‌های پیشرفته» متعلق به جمهوری اسلامی زیر مقر اونروا خبر داد

صدای آمریکا: تلویزیون دولتی اسرائیل، کان ۱۱، روز دوشنبه ۳۰ بهمن، گزارش داد که نیروهای اسرائیلی در نوار غزه شواهدی پیدا کرده‌اند که حکومت ایران را با شبه‌نظامیان حماس در غزه و آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد (اونروا) مرتبط می‌کند. بنا به این گزارش، ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در حال بررسی این تجهیزات هستند که ظاهرا منشا آن چین است.

ارتش اسرائیل در جریان حمله اخیر خود به مقر اونروا در محله ریمال شهر غزه، مرکز داده‌پردازی حماس را در زیر ساختمان اونروا پیدا کرد که پر از سرورها، کابل‌های برق، یک ژنراتور برق، و محل زندگی بود.

بر اساس گزارش این تلویزیون، این تجهیزات «فناوری متعلق به رژیم ایران» است که ظاهراً از طریق چین وارد غزه شده بود.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای اسرائیلی در این عملیات یک خوشه سرور (مجموعه‌ای از سرورهای کامپیوتری) و سایر تجهیزات فناوری را منهدم کردند و ۱۲۰ تن از افراد گروه‌های شبه‌نظامی را نیز کشتند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه به خبرنگاران گفت نیروهای اسرائیلی اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد ۳۰ کارمند اونروا در کشتار حماس در ۱۵ مهر شرکت داشتند.

او اسامی و تصاویر ۱۲ کارمند اونروا را که اسرائیل قبلاً به شرکت شرکت در حمله حماس در جنوب اسرائیل متهم کرده بود به اشتراک گذاشت. یکی از این افراد فیصل النعمی، مددکار اجتماعی عضو اونروا، است که اسرائیل می‌گوید در ۱۵ مهر در خاک اسرائیل شناسایی شد و در ربودن یک سرباز اسرائیلی نقش داشت. دیگری، علا جودا، معلم دینی آنروا است که همچنین فرمانده گروهان در گردان نصیرات حماس بود. او در خاک اسرائیل دستگیر شد.

به گفته گالانت، ۱۴۶۸ نفر از ۱۳ هزار کارمند اونروا در غزه اعضای حماس یا جهاد اسلامی هستند.

اسرائیل اولین بار اوایل بهمن از ارتباط اونروا و حماس خبر داد و این باعث شد چندین کشور، از جمله ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها، کمک مالی به این سازمان را به حالت تعلیق درآورند.

سازمان ملل متحد نیز با تشکیل یک گروه ویژه مستقل بررسی ارتباط این آژانس با حماس را آغاز کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که ۹ نفر از کارکنان آین آژانس که در گزارش اسرائیل عضو حماس معرفی شده‌ بودند، اخراج شده‌اند.

ارتش اسرائیل پیشتر از کشف تونل‌های حماس در زیر مقر اصلی اونروا در غزه خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل از خبرنگاران خواست از تونل‌های کشف شده بازدید کنند.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس تخمین زده که شبکه تونلی کشف شده زیر مقر اصلی اونروا در غزه دست‌کم نیم کیلومتر امتداد و حداقل ۱۰ درب ورودی دارد.

ارتش اسرائیل در تاسیسات اونروا، تفنگ، مهمات، نارنجک، و مواد منفجره پیدا کرد که از سوی اعضای گروه حماس مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

یکی از اهداف اصلی حمله اسرائیل به غزه، نابودی شبکه این تونل‌ها است که حماس از آن برای جابجایی اعضا، تسلیحات و تجهیزات خود در سراسر غزه استفاده می‌کند.

اسرائیل بارها حماس را به استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی همچون مدارس، مساجد، و تاسیسات سازمان ملل برای حمله به این کشور متهم کرده است.

ایران از طریق گروه های تروریستی مانند حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن جنگ نیابتی را علیه اسرائیل به راه انداخته است. ایران تا پیش از حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، ۵۰۰ تروریست وابسته به حماس و جهاد اسلامی را آموزش داده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates