20.02.2024

راستی آزمایی: رد ادعای جمهوری اسلامی؛ ایران جایگاه ویژه‌ای در حوزه علم‌ و‌ فناوری ندارد

صدای آمریکا: پالی‌گراف، پروژه راستی‌آزمایی صدای آمریکا با بررسی رتبه‌بندیهای معتبر جهانی در زمینه علم‌ و فناوری، اعلام کرد ایران در حال حاضر برخلاف ادعای مقامات جمهوری اسلامی، هیچ جایگاهی در رده‌های بالای این حوزه ندارد.

به گزارش پالی‌گراف، تعدادی از خبرگزاری‌ها و نهادهای بین‌المللی تازه‌ترین رتبه‌بندی کشورها در حوزه علم و فناوری را منتشر کردند که با وجود تفاوت‌هایی میان این رتبه‌بندیها، در هیچ یک از آنها ایران در رتبه‌های برتر علم یا فناوری قرار ندارد.

حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ویدئویی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب مدعی شد که «ایران امروز جزو ۵ کشور برتر جهان در بعضی از حوزه‌های علمی و فناوری محسوب می‌شود.»

بررسیهای پروژه راستی‌آزمایی صدای آمریکا نشان داد که بر خلاف این ادعا و براساس نتایج «دیتا پانداز»، کشورهای ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، آلمان و سنگاپور پنج کشور پیشرفته دنیا از نظر فناوری هستند و ایران از نگاه این سایت حتی در بین ۱۹ کشور برتر دنیا هم قرار ندارد.

مجمع جهانی اقتصاد نیز در آبان‌ماه ۱۴۰۲، سوئیس، سوئد، آمریکا، بریتانیا و سنگاپور را پنج کانون برتر علم و فناوری جهان دانست و ایران در این جدول جزو ۱۵ کشور برتر هم نبود.

«اینسایدر مانکی» هم در آذر ماه امسال، آمریکا، سوئیس، کره‌جنوبی، سوئد و هلند را به عنوان پنج کشور پیشرفته از نظر فناوری در سال ۲۰۲۴ معرفی کرد و ایران حتی بین ۳۰ کشور برتر هم قرار نگرفت.

همچنین «اجوکیشنز.کام» آلمان، آمریکا، بریتانیا، استرالیا و فرانسه را به عنوان پنج کشور برتر جهان برای تحصیل، رتبه‌بندی کرده و ایران در این مطالعه هم بین ده کشور برتر قرار ندارد.

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، تهیه شده توسط شرکت تحلیل آموزش عالی «کوکوارلی سیمنز»، دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۲۰۲۴ در رتبه ۴۵۱ قرار دارد.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری‌ اسلامی در آذرماه امسال مدعی شد که ایران در رتبه پانزدهم از نظر «تولید علم» قرار دارد و به نقل از یونس پناهی، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت نوشت: «در حوزه تحقیقات فناوری، ایران از رتبه ۶۷ در سال ۱۳۹۹ به رتبه ۵۳ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates