13.07.2013

“حاتم بخشی احمدی‌نژاد به رسانه ملی” به مجلس هم کشید

دویچه‌وله: یک نماینده مجلس واگذاری ۸۵ هکتار زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما را “حاتم بخشی احمدی‌نژاد” و جبران تقدیر از او در تلویزیون خواند. نماینده حسن روحانی در امور انتقال دولت نیز این کار را شبهه‌دار می‌داند.

نماینده ارومیه و عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در واکنش به واگذاری ۸۵ هکتار از زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما، این کار را “حاتم بخشی احمدی‌نژاد در آخرین روزهای عمر دولت دهم” برای جبران “قدردانی ضرغامی از او” عنوان کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس (خانه ملت) روز شنبه، ۲۲ تیر از قول نادر قاضی‌پور نوشت: «شبهاتی وجود دارد که زمین‌های مجاور سازمان صدا و سیما که مختص برگزاری نمایشگاه بین‌المللی است وقفی بوده که اگر این خبر صحت داشته باشد واگذاری آنها به رسانه ملی خلاف قانون است و اداره اوقاف و امور خیریه باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند.»

قرار دادن صدا و سیما مقابل دولت جدید

قاضی‌پور معتقد است: «احمدی‌نژاد سعی داشته با واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما این نهاد انقلابی را در مقابل دولت آینده قرار دهد و آنها را با یکدیگر وارد چالشی جدی کند.»

دو روز پیشتر اکبر ترکان، نماینده رئیس جمهور منتخب در امور انتقال دولت نیز این اقدام را شبه‌دار خوانده و گفته بود، تصمیم دولت در واگذاری این زمین‌ها را می‌توان “نوعی قدردانی متقابل” تلقی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس ترکان می‌گوید حتی اگر این کار با چنین نیتی صورت نگرفته باشد ممکن است این گونه تصور شود که چون صدا و سیما در مراسمی از رئیس جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلا با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین‌المللی قصد جبران آن را داشته است.

اکبر ترکان خاطر نشان می‌کند، اگر دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می‌توانستند مثلا شش ماه قبل این کار را انجام دهند.

احمدی‌نژاد، “ذخیره ارزشمند نظام”

صدا و سیما روز یکشنبه، ۱۶ تیر مراسمی زیر عنوان “نکوداشت هشت سال تلاش جهادی رییس جمهور و هیات دولت” برگزار کرد که در آن رئیس این سازمان، عزت‌الله ضرغامی به شکل اغراق‌آمیزی تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد و دولتش را ستود.

ضرغامی در این مراسم احمدی‌نژاد را “شخصیتی کم‌نظیر” خواند که به سرعت به شخصیتی جهانی تبدیل شد و “ذخیره‌ی ارزشمندی برای نظام جمهوری اسلامی” است.

ضرغامی در سخنان خود بارها از حمایت و تقدیر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای از احمدی‌نژاد سخن گفت و از جمله این عبارت او را که مربوط به شهریور ۹۱ است نقل کرد: «در این سال‌هایی که دولت نهم و دولت دهم بر سرکار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌های انقلاب و چیزهایی که امام به آن توصیه می‌کردند و ما آنها را از انقلاب آموخیتم، خوشبختانه کاملاً برجسته شده است.»

انتقاد صدا و سیما از نماینده روحانی

سه روز پس از این مراسم (چهارشنبه ۱۹ تیر) محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در حاشیه نشست دولت از تصویب واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما خبر داد.

زمین‌هایی که نمایشگاه بین‌اللملی در آن قرار دارد از ابتدای انقلاب مدعیان و خواستاران فراوانی داشته است. در سال‌های گذشته بخشی از این زمین‌ها به بنیاد شهید رسید و بخشی را سپاه پاسداران در اختیار گرفت.

روابط عمومی صدا و سیما روز شنبه، ۲۲ تیر با انتشار اصلاعیه‌ای ضمن اشاره به سابقه تلاش این سازمان برای در اختیار گرفتن بخشی از زمین‌های نمایشگاه که مجاور ساختمان جام جم است از سخنان اکبر ترکان به شدت انتقاد کرد.

مطابق این اطلاعیه، محمد تقی سهرابی، مدیر كل روابط عمومی سازمان صدا و سیما می‌گوید: «متاسفانه آقای تركان طی مصاحبه‌ای بدون توجه به سوابق حقوقی و با تعابیر غیراخلاقی و به دور از شان رییس جمهوری منتخب این انتخاب هیات دولت را در راستای قدردانی متقابل توصیف كرد.»

به گفته‌ی سهرابی دست‌کم بخشی از این واگذاری نیازمند موافقت مجلس است: «مصوبه دولت دو بخش دارد كه یك بخش آن مربوط به اختیارات دولت است و بخش دیگر آن به صورت لایحه به مجلس ارسال می شود.»
نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس معتقد است احمدی‌نژاد با اقدام خود خواسته صدا و سیما را در برابر دولت بعدی قرار دهد نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس معتقد است احمدی‌نژاد با اقدام خود خواسته صدا و سیما را در برابر دولت بعدی قرار دهد

اعتراف به طی نشدن مراحل قانونی

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما می‌پرسد: «آیا اختلاف بین دستگاه‌ها كه می‌تواند به راحتی و از مجاری قانونی حل و فصل شود و همه باید به آن پایبند باشند، باید به میان مردم كشیده شده و خوراك تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم كند؟»

به گزارش خبرگزاری فارس، ظاهرا نگرانی اکبر ترکان از این است که در کنار خبر واگذاری زمین‌های نمایشگاه “اخبار دیگری درباره این نوع بذل و بخشش‌ها به او رسیده که قابل تأمل است.”

بنابر این گزارش “واگذاری خانه‌های سازمانی به قیمت‌نازل”، “تخلیه یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد برای اجاره بلندمدت” و “واگذاری‌های عجولانه در سازمان میراث فرهنگی” از دیگر موضوع‌هایی است که ترکان آنها را قابل پیگیری عنوان کرده است.

نماینده حسن روحانی در امور انتقال دولت با ناشایست خواندن جابه‌جایی بیش از ۴۰ بخشدار و فرماندار در روزهای پس از انتخابات توصیه می‌کند: «رفتارها در آستانه نقل و انتقال دولت منطقی و اصولی باشد و کارهای مربوط به واگذاری‌ها و انتصاب‌ها را به مسئولان بعدی بسپارند.»

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما تلویحا اعتراف می‌کند که مراحل قانونی مصوبه دولت هنوز کاملا طی نشده: «این مصوبه یك اقدام مطالعه شده و كارشناسی در راستای نیازهای واقعی كشور است كه امیدواریم مراحل بعدی و قانونی خود را نیز طی كند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates