16.03.2024

هشدار گروه ۷ درباره همکاری موشکی ایران و روسیه: آماده اقدامات مهم علیه تهران هستیم

رادیوفردا: گروه ۷ روز جمعه ۲۵ اسفند در بیانیه‌ای به ایران هشدار داد که به روسیه موشک‌های بالستیک ندهد و در صورت تداوم کمک نظامی به مسکو، این گروه آماده «اقدام هماهنگ و جدید» علیه جمهوری اسلامی است.

در همین زمینه، پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی گفت،‌ در صورت تداوم حمایت تسلیحاتی و موشکی ایران از روسیه ، کشورهای گروه هفت آماده اعمال اقدامات جدی و جدیدی است که از جمله می‌تواند شامل ممنوعیت پروازهای ایران‌ایر به اروپا باشد.

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اگر ایران به انتقال موشک‌های بالستیک یا فناوری‌های مرتبط به روسیه ادامه دهد، ما آماده پاسخگویی سریع و هماهنگ از جمله اقدامات جدید و مهم علیه ایران هستیم».

در این بیانیه رهبران گروه ۷ تاکید شده است: «ما به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم مبنی براین که ایران در حال بررسی انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری مرتبط است.»

رهبران گروه ۷ با اشاره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین تصریح کردند: «ما از ایران می‌خواهیم که این کار را انجام ندهد، چرا که چنین اقدامی به بی‌ثباتی منطقه می‌افزاید و نشان دهنده افزایش اساسی حمایت مادی تهران از جنگ روسیه در اوکراین است.»

آمریکا٬ آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا گروه ۷ را تشکیل می‌دهند.

احتمال ممنوعیت پروازهای ایران

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید در صورتی که ایران به انتقال موشک‌های بالیستیک دوربرد به روسیه ادامه دهد، کشورهای گروه هفت آماده برقراری مجازات‌های شدید جدیدی هستند که می‌تواند شامل ممنوعیت پروازهای ایران‌ایر به اروپا باشد.

این مقام آمریکایی که روز جمعه در نشستی توجیهی با گروهی از خبرنگاران سخن می‌گفت، اضافه کرده است که «پیام امروز ما این است که اگر ایران موشک‌های بالیستیک به روسیه بدهد، پاسخ جامعه جهانی سریع و شدید خواهد بود».

خبرگزاری رویترز به تازگی گزارش داده بود که «ایران تعداد زیادی موشک بالیستیک زمین به زمین قدرتمند را برای استفاده در تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. پس از آن بود که ایالات متحده و متحدانش در گروه هفت، در هشداری به به جمهوری اسلامی خواستار توقف انتقال چنین موشک‌هایی شدند.

دو روز پیش رویترز خبر داده بود که پیش‌نویس بیانیه نشست هفته آینده سران اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اعضای این اتحادیه به‌دنبال اقداماتی علیه ایران به‌دلیل احتمال انتقال موشک به روسیه هستند.

نشست سران اتحادیه اروپا قرار است روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس برگزار شود و در پیش‌نویس بیانیه این نشست که رویترز به آن دسترسی داشته، بر اتخاذ «اقدامات جدید و قابل توجه» در پاسخ به انتقال موشک به روسیه تأکید شده است.

اکنون مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده، گفته است که یکی از گزینه‌های در دست بررسی «می‌تواند منجر به پایان دادن به پروازهای ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی دولتی ایران، به اروپا شود».

او افزوده است که گرچه ایالات متحده نتوانسته تأیید کند که انتقال موشک بالیستیک به روسیه -آن طور که رویترز گزارش داده- پیشتر انجام شده، اما برای پیشبرد مذاکرات با مسکو در مورد این موشک‌ها به وضوح تلاشی از سوی تهران صورت گرفته است.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های ایران در پاییز امسال به پایان رسید. با این حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌های علیه برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی را از جمله به دلیل نگرانی‌ها در مورد صادرات تسلیحات به گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه و نیز روسیه حفظ کردند.

در تازه‌ترین گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم درباره خرید و فروش جنگ‌افزار در جهان، افزایش شدید صادرات سلاح از سوی جمهوری اسلامی بازتاب داشته است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته، نسبت به مدت مشابه قبل از آن، ۲۷۶ درصد افزایش صادرات تسلیحات داشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates