03.04.2024

شعار علیه خامنه‌ای و ضرب و شتم «دختر تبریز»؛ انتقال از زندان به بیمارستان اعصاب و روان

رویا ذاکری معروف به دختر تبریز

صدای آمریکا: رویا ذاکری، معترض معروف به «دختر تبریز» که دوران حبس خود را در زندان مرکزی تبریز می‌گذراند، بار دیگر به بیمارستان اعصاب و روان رازی این شهر انتقال یافته است.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری، با اعلام این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رویا ذاکری شنبه ۱۱ فروردین به دلیل شعار دادن علیه خامنه‌ای در بیمارستان رازی توسط مأموران حکومتی «ضرب و شتم» شده و «به اتاق ایزوله» منتقل شده است.

به گفته یوسفی، این زندانی سیاسی «اکنون در بخش بوعلی بیمارستان رازی به صورت ممنوع‌الملاقات» و زیر نظر مأموران اطلاعات، بستری است و «جان او در خطر است.»

این دومین بار است که مقامات جمهوری اسلامی این زن جوان معترض را در بیمارستان اعصاب و روان بازداشت کرده‌اند.

رویا ذاکری که در رسانه‌های اجتماعی به «دختر تبریز» مشهور شده، مهر ۱۴۰۲ پس از درگیری با تذکردهندگان حجاب و سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» بازداشت شد و به بیمارستان روانی رازی در مرکز استان آذربایجان شرقی برده شد.

او پیش از این در شرح واقعه گفته بود: «آن روز به دلیل مسدود‌ شدن کارت بانکی‌ام به پلیس فتا مراجعه کردم که در پاسخ گفتند کارت بانکی شما دیگر باز نمی‌شود. من هم در واکنش گفتم تا پاسخ درستی به من ندهید، من از این‌جا نمی‌روم و آن‌ها صرفا به همین دلیل، من را پنج روز در زندان مرکزی بازداشت کردند، من بلافاصله دست به اعتصاب غذا زدم و پس از آزادی از زندان بود که آمدم به خیابان و در خیابان اعتراض کردم.»

رویا ذاکری همچنین در ویدئویی تأکید کرده بود که در سلامت کامل جسمی و روحی است و اما جمهوری اسلامی تلاش می‌کند او را «بیمار روانی» جلوه دهد.

پیشتر، کیانوش سنجری، روزنامه‌نگاری که خود نیز سابقه بازداشت در بیمارستان اعصاب و روان را دارد، به صدای آمریکا گفته بود که انتقال زندانیان سیاسی به مراکز روانی، «تکرار رویه شوروی و آلمان نازی است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates