04.04.2024

وزیر نفت از حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران خبر داد؛ تا ۱۰ روز آینده محدودیت جدید بنزینی اعمال می‌شود

صدای آمریکا: در پی تلاش دولت برای کاهش مصرف بنزین و کنترل ناترازی، وزیر نفت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تا ۱۰ روز آینده سوخت‌گیری فقط از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد؛ اظهارنظری که به معنای حذف کارت سوخت جایگاه‌داران و محدودیت در عرضه سوخت است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ‌ایرنا، جواد اوجی تاکید کرده که مصرف بنزین در ایام نوروز به نسبت سال گذشته حدود ۷ میلیون لیتر رشد داشته و «ما بر اساس قانون و بودجه ۱۴۰۳ وزارت نفت مکلفیم که در سال جدید ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.»

وزیر نفت جمهوری اسلامی اعلام کرده که از یک هفته تا ۱۰ روز آینده، فرآیند سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد.

صدای آمریکا در یک سال اخیر چندین بار با استناد به سخنان مقامات جمهوری اسلامی و تاکید رسانه‌ای در ایران مبنی بر ضرورت مدیریت مصرف و مقایسه مصرف در ایران با سایر کشورها، از تغییرات بنیادین در حوزه بنزین گزارش تهیه کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز ۱۵ آذر، گفته بود: «یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان‌تر است.»‌ او تاکید کرده بود که ‌«قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‌برد.»

صدای آمریکا نیز با استناد به این اظهارات در گزارشی نوشته بود که الزام و مجوز قانونی در «برنامه هفتم توسعه» و بودجه سال ۱۴۰۳ در کنار اظهارات مقامات نشان دهنده یک «اتفاق بزرگ» در حوزه بنزین است.

در مورد اشاره مقام‌ها و برخی از نمایندگان مجلس به لزوم جراحی اقتصادی، شماری از کارشناسان گفته‌اند که هر گونه دستکاری در قیمت بنزین منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات گسترده، اقدام به سرکوب معترضان کرد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز دوم دی ۹۸، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات خبر داد و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates