05.04.2024

مقام ناتو: ارسال موشک‌های ایران به روسیه در انتظار توافق سودمند متقابل است

رادیوفردا: یک مقام رسمی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز پنج‌شنبه در مورد موضوع احتمال ارسال موشک‌های بالیستیک از سوی ایران به روسیه توضیحاتی داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، هنگامی که از این مقام ناتو پرسیده شد که آیا این ائتلاف شاهد انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه بوده است یا خیر، او پاسخ داد که «ناتو هنوز چنین چیزی را ندیده است، اما انتظار دارد تهران پس از توافق دو طرف بر سر شروط سودمند متقابل، این انتقال را انجام دهد.»

این مقام ناتو که نامش فاش نشده این مطلب را روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین در حاشیه برگزاری نشست ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت.

این مقام رسمی افزود: «ایران اعلام کرده است که قصد انجام این کار را دارد و موشک‌های بالیستیک را به روسیه ارسال خواهد کرد. ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم آنها به وعده خود عمل نخواهند کرد.»

مسکو برای تأمین سلاح‌های بیشتر در جنگ خود علیه اوکراین، به ویژه موشک‌های بالیستیک، به متحدان خود یعنی کره شمالی و ایران روی آورده است.

ایران پیشتر، پس از گزارش رویترز مبنی بر اینکه شمار زیادی موشک‌های بالستیک سطح به سطح قدرتمند را در اختیار مسکو قرار داده و همکاری نظامی بین این دو کشور تحریم‌شده توسط ایالات متحده را عمیق‌تر کرده است، تأمین موشک‌های بالستیک به روسیه را تکذیب کرد.

مقامات نظامی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که خواستار خرید هواپیمای جنگنده پیشرفته روسی سوخو ۳۵، هستند اما هنوز روسیه چنین جنگنده‌هایی را به ایران تحویل نداده است.

رویترز اوایل اسفندماه گذشته در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع مطلع نوشت که ایران تعداد بسیاری موشک بالیستیک زمین به زمین به روسیه داده است.

رویترز اضافه کرده بود که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ فروند موشک که اکثر آنها از خانواده موشک‌های کوتاه‌برد فاتح-۱۱۰، از جمله ذوالفقار، هستند به روسیه داده است.

این نوع موشک قادر است اهدافی را در برد بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ارسال این موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه و در راستای توافقی آغاز شد که بین مقامات امنیتی و نظامی ایران و روسیه در اواخر سال گذشته میلادی شکل گرفت.

پس از این گزارش رویترز، وزیر دفاع بریتانیا تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالیستیک در اختیار روسیه قرار داده است.

گرانت شاپس در مصاحبه با مجله «هاوس» که روز ۱۵ اسفندماه منتشر شد، تصریح کرد که بریتانیا اطلاعاتی دارد مبنی بر این که ایران موشک‌های زمین به زمین به روسیه فرستاده است.

با این حال او حاضر نشد جزئیاتی در این زمینه ارائه کند.

همچنین اوکراین گفت که هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه دریافت نکرده است.

کی‌یف پیش از این ایران را متهم کرده است که پهپادهای تهاجمی در اختیار روسیه گذاشته است تا از آن در جنگ اوکراین استفاده شود.

مقام ناتو که نخواسته نامش فاش شود روز پنج‌شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت با وجود اینکه روسیه اکنون از نظر مهمات، نیروی انسانی و تجهیزات، برتری قابل توجهی نسبت به اوکراین دارد، بعید است در آینده نزدیک به پیشرفت بزرگی در جنگ اوکراین دست یابد.

این مقام در گفت‌وگو با رویترز افزود که این ائتلاف معتقد است مسکو همچنان فاقد مهمات و نیروی انسانی کافی برای آغاز یک حمله تهاجمی موفق است.

وی همچنین اعلام کرد که حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه ممکن است بیش از ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی روسیه را مختل کرده باشد.

او گفت که ناتو انتظار دارد روسیه تلاش هماهنگی را برای استفاده از پهپادها و موشک‌ها به منظور تضعیف قابلیت‌های پدافند هوایی اوکراین انجام دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates