05.04.2024

ایالات متحده به ایران درباره حمله تلافی‌جویانه به نیروهای آمریکایی هشدار داد

اورونیوز: ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) به ایران هشدار داد که به دلیل حمله مرگبار به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در سوریه، اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه نیروهای آمریکایی انجام ندهد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: «ما در دفاع از کارکنان خود تردید نخواهیم کرد و هشدارهای قبلی خود را به ایران و نیروهای نیابتی آن تکرار می‌کنیم که از موقعیت به وجود آمده، به خاطر حمله‌ای که از آن اطلاع قبلی نداشتیم و در آن دخالتی نکردیم، برای از سرگیری حملات خود به نیروهای آمریکایی استفاده نکنند.»

در پی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن در نتیجه حملات نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران و واکنش ایالات متحده در بمباران هوایی اهدافی در سوریه و عراق مرتبط با سپاه پاسداران، حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه از ماه فوریه بدین سو متوقف شده است.

روز دوشنبه در حمله‌‌ای منتسب به اسرائیل، یک ساختمان در مجاورت سفارت ایران در دمشق فرو ریخت و دستکم ۷ نفر از اعضای سپاه پاسداران از جمله سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده شاخه سوریه و لبنان نیروی قدس و محمد هادی حاجی رحیمی معاون او کشته شدند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود، تأیید کرده است که اسرائیل در پشت این حمله قرار داشته است. منابع اسرائیلی با این حال اینکه ساختمان دارای وضعیت دیپلماتیک بوده را رد کرده‌اند.

در جلسه سه‌شنبه شب شورای امنیت، ایران اسرائیل را به نقض منشور سازمان ملل متحد و تخطی از قوانین بین‌المللی درباره اماکن دیپلماتیک و کنسولی متهم کرد و به ۱۵ عضو این شورا اعلام کرد این حق را برای خود محفوظ می‌داند که «پاسخ قاطعی» به این حمله بدهد.

زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد با متهم کردن آمریکا به تلاش برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه و حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس، گفت: «ایالات متحده مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است.»

خانم ارشادی از شورای امنیت خواست حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق را محکوم کند. در مقابل رابرت وود گفت که واشنگتن هنوز نمی‌تواند وضعیت ساختمان هدف‌ قرار گرفته در دمشق را به عنوان «مرکز دیپلماتیک» تایید کند.

وی اضافه کرد: «هر گونه حمله تایید‌شده به یک مرکز دیپلماتیک برای ایالات متحده نگران‌کننده خواهد بود. مأموریت‌های دیپلماتیک و دارایی‌های آنها و همچنین اقامتگاه‌های دیپلماتیک رسمی به‌ویژه در زمان درگیری‌های مسلحانه باید محافظت شوند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان وقوع حمله در دمشق را محکوم کرده و از «همه طرف‌های درگیر خواسته تا حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند.»

دوجاریک گفت: «آقای گوترش هشدار می‌دهد که هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات شود، با پیامدهای ویرانگر برای غیرنظامیانی که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های فلسطینی و خاورمیانه هستند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates