05.04.2024

اتحادیه اروپا تحریم شرکت «ابر آروان» را لغو کرد

رادیوفردا: اتحادیه اروپا نام شرکت فناوری «ابر آروان» را که کمتر از ۱۷ ماه پیش به فهرست تحریم‌های حقوق بشری این اتحادیه علیه افراد و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی اضافه شده بود، حذف کرد.

بر اساس آنچه روز جمعه ۱۷ فروردین در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا منتشر شده است، این تصمیم یک روز قبل اتخاذ و این شرکت از فهرست تحریم‌های این اتحادیه خارج شده است.

«ابر آروان» از جمله شرکت‌هایی بود که اواخر آبان ۱۴۰۱ به‌دلیل نقش داشتن در اعمال محدودیت بر اینترنت و کمک به سرکوب اعتراضات و نقض حقوق بشر در ایران، همراه با بنیاد تعاون بسیج و شبکه تلویزیونی «پرس‌‌ تی‌وی» در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود.

اواخر آبان ۹۸ به دنبال اعتراضات خیابانی در ده‌ها شهر ایران در پی افزایش ناگهانی بهای بنزین، دسترسی به شبکۀ جهانی اینترنت دست‌کم به مدت پنج روز تنها حدود پنج درصد بود.

جمهوری‌اسلامی به پشتوانه شرکت‌‌هایی چون ابرآروان توانست شرایط قطع کامل دسترسی مردم ایران به اینترنت را در جریان اعتراضات آبان ۹۸ فراهم کند.

هفت ماه پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا، در خرداد ماه ۱۴۰۲ وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که شرکت «اَبر آروان»، دو کارمند ارشد آن و یک شرکت وابستۀ آن در امارات متحده عربی را به دلیل نقش آن‌ها در محدودسازی اینترنت در ایران به فهرست تحریم‌ها افزوده است.

پویا پیرحسین‌لو و فرهاد فاطمی، از مؤسسان شرکت فناوری ابر آروان، دو فرد حقیقی تحریم‌ شده‌ بودند.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت ابر آروان با نهادهای امنیتی-اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارتباط نزدیک دارد و مدیران اجرایی آن با مقام‌های ارشد حکومت ایران مرتبط‌اند.

از چند روز پیش که زمزمه‌های حذف نام شرکت ابر آروان از فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا شنیده می‌شد، کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به جمع‌آوری امضا برای طوماری در اعتراض به این تصمیم اقدام کردند.

با اعلام رسمی تصمیم اتحادیه اروپا، کاربران ایرانی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و بخصوص ایکس (توئیتر سابق) به خارج شدن این شرکت از فهرست تحریم‌ها واکنش نشان داده‌اند.

ابر آروان در واکنش به تصمیم جدید اتحادیه اروپا، در صفحه اینستاگرام خود ادعا کرده‌ است که «در‌ پی شکایت آروان‌کلاد (ابر آروان) و ارائه مستندات فنی و حقوقی به دیوان دادگستری اروپا (European Court of Justice)، اتحادیه اروپا این تصیم را گرفته‌ است.

ایران طی سال‌های گذشته بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌های پرطرفدار دنیا از جمله وایبر، تلگرام و وی‌چت را مسدود کرده و به دنبال اعتراضات کم‌سابقۀ مردمی در شهریورماه گذشته نیز، دامنه فیلترینگ را به اینستاگرام و واتس‌اپ گسترش داد.

هم‌زمان با شکل‌گیری اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، حکومت ایران علاوه‌بر مسدودسازی دسترسی کاربران داخل کشور به پلتفرم‌های یاد شده، اینترنت بسیاری از شهرهای ایران را به‌طور کل قطع یا با کندی مواجه کرد.

بر اساس گزارشی که خانه آزادی (فریدم هاوس) در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، ایران از جمله کشورهای «غیرآزاد» در زمینه اینترنت به شمار می‌آید و میزان آزادی اینترنت در ایران ۱۶ درصد است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates