06.04.2024

آماده باش کامل ایالات متحده برای رویارویی با تهدیدهای جمهوری اسلامی

صدای آمریکا: یک مقام آمریکایی روز جمعه، ۱۷ فروردین، گفت که ایالات متحده در مواجهه با حمله احتمالی جمهوری اسلامی به منافع اسرائیل یا آمریکا در منطقه در آماده باش کامل است.

به گزارش رویترز، این مقام که اشاره به نام او نشده است، ضمن تایید گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مبنی بر این که جمهوری اسلامی در حال آماده‌سازی شمار زیادی از پهپادهای «شاهد» و موشک های «کروز» برای حمله به مواضع اسرائیل است، گفت: ایالات متحد با هوشیاری اوضاع را رصد می‌کند.

این گزارش می‌افزاید زمان و هدف حمله احتمالی ایران به منافع اسرائیل هنوز مشخص نیست، اما احتمال دارد که این حمله تا پایان ماه رمضان و از خاک عراق، سوریه و یا ایران انجام شود و یک مرکز دیپلماتیک اسرائیل در منطقه را هدف بگیرد.

در حمله منتسب به اسرائیل در روز دوشنبه ۱۳ فروردین، به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، دست کم ۶ تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و لبنان، کشته شدند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره تهدید ایران گفتگو کرد.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: «تیم‌های ما از آن زمان در تماس منظم و مستمر با اسرائیل بوده‌اند. ایالات متحده قاطعانه از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر تهدیدات حکومت ایران حمایت می‌کند.»

در این حال، وبگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرد که این کشور به ایالات متحده اطلاع داده است که اگر جمهوری اسلامی بخواهد حمله ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری‌اش در دمشق را تلافی کند، با واکنش شدید اسرائیل روبرو خواهد شد.

براساس این گزارش، اسرائیل با هشدار نسبت به حمله احتمالی و مستقیم جمهوری اسلامی تهدید کرده است که سطح درگیری‌های جاری در منطقه را بالاتر خواهد برد.

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت که «جمهوری اسلامی سال هاست علیه اسرائیل هم به صورت مستقیم و هم از طریق نیابتی‌هایش عمل می‌کند. بنابراین اسرائیل نیز بر علیه جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش،علاوه بر مواضع تدافعی، به صورت تهاجمی نیز اقدام می‌کند.»

ارتش اسرائیل در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، نیروهای ذخیره خود را برای تقویت دفاع هوایی فراخواند و مرخصی تمام واحدهای رزمی خود را به طور موقت لغو کرد.

روزنامه‌نگاران رویترز و ساکنان شهر تل‌آویو روز پنجشنبه از اختلال در خدمات جی‌پی‌اس خبر دادند. به گزارش رویترز، این اقدام به منظور دفع موشک‌های هدایت‌شونده انجام می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates