13.04.2024

سی‌ان‌ان: آمریکا احتمال می‌دهد ایران به طور مستقیم به اهدافی در داخل اسرائیل حمله کند

رادیوفردا: شبکه‌های خبری آمریکا جمعه ۲۴ فروردین به نقل مقامات اطلاعاتی این کشور خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرائیل در داخل کشور جا‌به‌جا کرده است.

همزمان با افزایش گمانه زنی‌ها در خصوص حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، رئیس جمهور آمریکا هم جمعه گفت که انتظار می‌رود ایران «به‌زودی» به اسرائیل حمله کند.

جو بایدن در پاسخ به این پرسش که پیام او به ایران در بحبوحه تشدید گمانه زنی‌ها درباره حمله قریب الوقوع جمهوری اسلامی علیه اسرائیل چیست؟، گفت: «این کار را نکنید!».

رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما به دفاع از اسرائیل متعهد هستیم. ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد، به اسرائیل کمک خواهیم کرد و ایران موفق نخواهد شد.»

«تدارکات ایران»

در همین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا و یک منبع اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفتند، ایالات متحده احتمال می‌دهد ایران به طور مستقیم به اهدافی در داخل اسرائیل حمله کند و ممکن است نیروهای نیابتی ایران نیز در این حملات مشارکت داشته باشند.

سی‌ان‌ان اضافه کرد، احتمال دارد ایران علاوه بر داخل اسرائیل، به اهدافی در نقاط مختلف منطقه نیز حمله کند.

در همین زمینه، شبکه ای‌بی‌سی نیوز نیز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرد نوشت که ایران ۱۰۰ موشک‌ کروز را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است.

دو فرد آشنا با جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند، ایران در حال جابه جایی تجهیزات نظامی خود از جمله پهپادها و موشک‌های کروز، در داخل کشور است که نشان می‌دهد احتمالاً در حال آماده شدن برای حمله به اهداف اسرائیل از داخل خاک خود است.

یکی از این افراد مطلع نیز گفته است که براساس اطلاعات ایالات متحده ایران در حدود ۱۰۰ موشک کروز آماده کرده است.

یک منبع مطلع دیگر به سی‌ان‌ان گفت: جمهوری اسلامی می‌خواهد پاسخی «مهم» به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بدهد، اما در عین حال ایران نمی‌خواهد مستقیم با اسرائیل وارد جنگ بشود، به همین دلیل، ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که ایران احتمالا از نیروهای نیابتی خود برای انجام اولین حمله استفاده کند.

از زمان حمله« اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین، که در آن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند، گزارش‌ها از احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در تلافی این حمله قوت گرفته‌ است.

تمدید سفر ژنرال آمریکایی در اسرائیل

یک مقام اسرائیلی جمعه شب به خبرنگار اکسیوس گفت ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، سفر خود در اسرائیل را برای یک روز دیگر تمدید کرد.

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ژنرال اریک کوریلا به منظور گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی درباره تهدیدات امنیتی به اسرائیل سفر کرده است.

سفر ژنرال اریک کوریلا در بحبوحه نگرانی‌ها از واکنش تلافی‌جویانه تهران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انجام گرفته است، حمله‌ای که به کشته شدن ۷ افسر سپاه پاسداران منجر شد.

مذاکرات بلینکن با وزیر خارجه اردن

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، جمعه با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در خصوص جنگ غزه و تنش ایران و اسرائیل گفت‌وگو کرد.

طبق این بیانیه آنتونی بلینکن با همتای اردنی خود «درباره ضرورت اجتناب از تشدید بیشتر در منطقه توسط ایران، و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راه حلی جهت پایان دادن به بحران غزه که زمینه صلح پایداری» را فراهم کند، رایزنی کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates