13.04.2024

اختصاصی؛ شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام هلند «فورا» پروازها بر فراز اسرائیل و ایران را متوقف کرد

صدای آمریکا: شرکت هواپیمایی سلطنتی «کی‌ال‌ام» هلند روز شنبه ۲۵ فروردین، در مکاتبه‌ای اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا از توقف «فوری» پروازهای خود بر فراز ایران و اسرائیل خبر داد.

این شرکت هواپیمایی حامل پرچم هلند، با این حال، افزود که پروازها از مبدا و به مقصد تل‌آویو همچنان برقرار خواهد بود.

«کی‌ال‌ام» در این مکاتبه با تاکید بر ایمنی مسافران و خدمه هواپیماهای خود به عنوان اولویت اصلی‌اش گفت که با دولت هلند و سایر دولت‌ها در ارتباط است و از نزدیک وضعیت در منطقه به ویژه در ایران و اسرائیل را رصد می‌کند.

پیش از هواپیمایی «کی‌ال‌ام» نیز شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» در آخرین ساعات روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل «شرایط بحرانی» در حال حاضر بر فراز حریم هوایی ایران پرواز نخواهد کرد. بنابر این اطلاعیه این تصمیم در پی «تنش زیاد در خاورمیانه» اتخاذ شده است.

آنگونه که سخنگوی ایرفرانس گفته است، سه پرواز متعلق به این شرکت هوایی مسیر‌های خود را که قرار بود بر فراز آسمان ایران انجام شود، تغییر داده است و آنها با تاخیر چند ساعته به مقصد خواهند رسید.

همچنین شرکت هواپیمایی استرالیایی «کانتاس» روز جمعه اعلام کرد که به دلیل خطرهای ناشی از احتمال حمله ایران به اسرائیل، پروازهای مستقیم بین شهرهای پرت و لندن به طور موقت از آسمان ایران عبور نخواهند کرد.

پیش‌تر دو شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا و هواپیمایی اتریش نیز از تعلیق و تغییر مسیر پروز‌های خود به ایران خبر داده بودند.

هواپیمایی اتریش روز جمعه به بخش فارسی صدای آمریکا گفت «به دلیل شرایط خاورمیانه» و پس از «ارزیابی‌های دقیق» تعلیق پرواز‌های خود از مبدا تهران و به مقصد تهران را تا روز جمعه ٣١ فروردین تمدید کرده است.

همچنین به گفته این شرکت هواپیمایی «پرواز‌های طولانی‌مدت از طریق حریم هوایی ایران تغییر مسیر خواهند داد.» شرکت هواپیمایی اتریش در ادامه ضمن تأکید بر اینکه «اولویت اصلی» آن ایمنی مسافران و خدمه هواپیما‌هایش است، افزود که وضعیت خاورمیانه تحت ارزیابی مستمر قرار دارد و این شرکت با مقامات مربوطه در تماس نزدیک است.

ساعاتی پیش‌تر، شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا نیز در پاسخی مشابه به بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود که پس از «ارزیابی‌های دقیق» تعلیق پرواز‌های خود از مبدا تهران و به مقصد تهران را تا روز جمعه ٣١ فروردین تمدید کرده است.

لوفت‌هانزا در این پاسخ اختصاصی مکتوب به صدای آمریکا گفت طی این مدت از آسمان ایران هم استفاده نخواهد کرد.

این شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان در بخش دیگری از این مکاتبه به صدای آمریکا گفت تا روز سه‌شنبه ٢٨ فروردین، پرواز‌ها از مبدا و به مقصد‌ امان، پایتخت اردن، در طول روز‌ انجام می‌شود و بدین‌ترتیب خدمه هواپیما‌های متعلق به این شرکت بدون توقف شبانه مستقیماً به فرانکفورت باز خواهند گشت. لوفت‌هانزا در ادامه با تأکید بر این که امنیت مسافران و خدمه «اولویت اصلی» آن هستند، افزوده که تنها به ارزیابی‌های دولتی اتکا نمی‌کند بلکه وضعیت امنیتی کنونی را نیز ارزیابی می‌کند و سپس تصمیمات خود را می‌گیرد.

تمدید مجدد تعلیق پرواز‌ها از مبدا و به مقصد ایران و یا بر فراز آسمان ایران توسط شماری از شرکت های هواپیمایی پس از آن صورت گرفت که لوفت‌هانزا روز پنجشنبه ٢٣ فروردین، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت پس از ارزیابی دقیق، تعلیق پرواز‌های خود از مبدا و به مقصد تهران را تا روز یکشنبه ۲۶ فروردین تمدید کرده است.

این در شرایطی است که در پی انتشار خبر پاسخ شرکت لوفت‌هانزا به صدای آمریکا مبنی بر توقف کلیه پرواز‌های خود به مقصد و از مبدا ایران، این شرکت در‌ایمیل اختصاصی دیگری به خبرنگار صدای آمریکا گفته بود که درباره ادامه تعلیق پرواز‌ها با بررسی شرایط به صورت «روزانه» تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تمدید مجدد تعلیق پروازهای لوفت‌هانزا به ایران و از ایران در حالی است که شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ممکن است روز جمعه حمله گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام دهد.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به نقل از «افراد مطلع از ارزیابی‌های اطلاعاتی غربی» گزارش داد که اسرائیل آماده حمله «مستقیم و بی‌سابقه» جمهوری اسلامی علیه اهداف دولتی خود می‌شود.

این منابع اطلاعاتی افزوده‌اند که ممکن است طی ۴۸ ساعت آینده، جمهوری اسلامی حملات خود را با استفاده از پهپادها و موشک‌های نقطه‌زن انجام دهد.

به گفته منابع مزبور، ایالات متحده همزمان با تشدید فعالیت‌های دیپلماتیک خود به منظور مهار تنش‌ها، در حال آماده‌سازی دفاعی است و دارایی‌های نظامی بیشتری را به منطقه منتقل کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز ساعاتی قبل به نقل از یک مقام ارشد دولت و یک منبع آگاه گزارش داد ارزیابی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که حملات ایران به اسرائیل، مستقیم و علیه چندین هدف در داخل اسرائیل خواهد بود.

در حالی که شمار زیادی از خبرگزاری‌های جهان و منابع خبری روز جمعه از حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی به منافع اسرائیل خبر دادند رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره زمان و مکان حمله احتمالی جمهوری اسلامی به منافع اسرائیل گفت: «نمی‌خواهم اطلاعات محرمانه را فاش کنم ولی این حمله دیر یا زود انجام خواهد شد.»

جو بایدن در عین حال خطاب به سران حکومت ایران گفت: «این کار را نکنید، ایالات متحده متعهد به دفاع از اسرائیل است و شما موفقیتی به دست نخواهید آورد.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دی‌ ۱۳۹۸ و حمله متقابل موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا در عراق بود، پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

آن فاجعه باعث شد شرکت‌های هواپیمایی وقتی تنش در منطقه از حدی بالاتر می‌رود، تدابیر ایمنی و امنیتی ویژه‌ای اتخاذ می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates