19.04.2024

صدای چند انفجار در اصفهان، عراق و سوریه ؛ ای‌بی‌سی: یک مقام ارشد آمریکایی حمله اسرائیل به ایران را تایید کرد

صدای آمیرکا: برخی منابع و گزارش‌های رسانه‌ای از شنیده شدن صدای چند انفجار در اصفهان در بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین خبر می‌دهند. براساس این گزارش‌ها، صدای انفجارهایی هم در استان سویدا در جنوب سوریه و در نزدیکی بغداد و استان‌ بابل عراق شنیده شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم به خبرنگار شبکه ای بی سی گفته که اسرائیل با موشکی به سایتی در ایران حمله کرده است. این مقام اشاره‌ای به زمان و مکان اصابت موشک نکرده است.

خبرگزاری بلومبرگ: مقام‌های اسرائیلی حمله به ایران را به آمریکا خبر داده بودند

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که مقامات اسرائیل روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به «اقدام تلافی‌جویانه» علیه جمهوری اسلامی دست خواهند زد.
پیشتر شبکه ای‌بی‌سی به نقل از یک مقام آمریکایی حمله اسرائیل به داخل ایران را تایید کرده بود.

ان بی سی نیوز هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که آمریکا در حمله بامداد جمعه ۳۱ فروردین اسرائیل به ایران شرکت نکرده است. رسانه‌های حکومتی در ایران تلاش می‌کنند با تقلیل خبر، شنیده شدن صدای انفجارها در اصفهان را به انهدام چند پهپاد مرتبط کنند.


مارکو روبیو سناتور ارشد جمهوری‌خواه در حساب کاربری خود ایکس وقوع انفجارهای بامداد جمعه در ایران را «هدیه تولدی برای خامنه‌ای» توصیف کرد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دو روایت تولد دارد یکی ۲۹ فروردین و دیگری ۲۴ تیر که در شناسنامه او درج شده است.
سناتور روبیو در یادداشتی دیگر هم نوشت اسرائیل توانایی انجام حملات علیه اهدافی در داخل ایران را بدون عبور هواپیماها از حریم هوایی سوریه و عراق و ورود به فضای هوایی ایران را دارد.

از سوی دیگر اورشلیم پست با استناد به گزارش‌های دریافتی از سوریه اعلام کرد که مواضع ارتش سوریه در استان‌های سویدا و درعا در جنوب این کشور هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

خبرنگار المیادین در بغداد هم گزارش داد که صدای انفجاری در منطقه امام در استان بابل در جنوب کشور شنیده شد اما علت آن هنوز مشخص نیست.

سفارت آمریکا در اورشلیم به دلیل گزارش‌ حملات تلافی‌جویانه‌ اسرائیل در خاک ایران، برای کارکنان و اعضای خانواده‌ آنها هشدار امنیتی صادر کرده است. این هشدار به دلایل امنیتی، سفرهای غیرضروری را به تل آویو، بئرشبع، و اورشلیم محدود می‌کند. سفر بین این سه شهر مجاز است.

تغییر مسیر پروازها در آسمان ایران؛ لغو پروازهای تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه ‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد درپی گزارشهایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در آسمان، پروازهای خطوط هوایی بر فراز آسمان غرب ایران تغییر مسیر داده‌اند.

این اقدام پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان رخ داده است.

طبق این گزارش، دو شرکت هواپیمایی امارات و فلای‌دوبی شروع به دور زدن حریم هوایی غرب ایران کرده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید که این دو شرکت هیچ توضیحی ارائه نکرده‌اند، اما هشدارهای محلی به شرکت‌های هواپیمایی داده شده است که احتمالاً این منطقه از حریم هوایی ایران بسته باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی جمهوری اسلامی هم به رسانه‌های داخلی گفته است: پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه ‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند.

گزارش لحظه‌ای سایت رادار ۲۴ از خالی شدن آسمان ایران از پروازهای بین‌المللی حکایت دارد

براساس گزارش سایت رادار۲۴ آسمان ایران پس از انتشار اخباری مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، به سرعت در حال خالی شدن از پروازهای ورودی و خروجی است.
گزارشهای قبلی از تغییر مسیر پروازها در آسمان غرب ایران حکایت داشت.

واکنش رسانه‌های ایران: خبرگزاری فارس نوشت: «برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. هنوز علت این صداها مشخص نیست و پیگیری‌های خبرنگار فارس تا مشخص شدند دقیق این حادثه ادامه دارد.»

ایرنا نوشت: در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای بنام وادی رحمت، طبق پیگیری‌های خبرنگار ایرنا مشخص شد، پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است.

ایرنا مدعی است که هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

شهر قهجاورستان در نزدیکی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش واقع است.

پروازهای فرودگاه خمینی تهران لغو شد

تصاویر دریافتی و گزارش خبرگزاریهای داخلی نشان می‌دهد همه پروازهای خروجی و ورودی به فرودگاه خمینی تهران تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح لغو و پروازهای این بازه زمانی باطل شده است.
مسئولان از مسافران حاضر در فرودگاه خواسته‌اند تا این مکان را ترک کنند و از مسافرین پروازهای بعد هم درخواست کردند به فرودگاه نیایند.

شبکه خبر صداو‌سیمای جمهوری اسلامی شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد.
این شبکه همچنین اعلام کرد پدافند هوایی در چند سایت ایران فعال شده اما اشاره‌ای به سایتهای مورد اشاره نکرد.

رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی در تلاش برای عادی نشان دادن شرایط ایران

درحالی که منابع خبری و کاربران رسانه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجارهایی در اصفهان خبر داده و در همان زمان منابع خبری جمهوری اسلامی نیز این انفجارها را تایید کردند، ساعاتی بعد به عادی‌نمایی روی آوردند.

با گذشت حدود ۲ ساعت از انتشار نخستین خبرها، رسانه‌های حکومتی می‌گویند تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است، و صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام «ریزپرنده‌ها» بوده است.

این خبر تکمیل می‌شود

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates