06.07.2024

اختلال در اینترنت و شعبه‌های خالی در دور دوم رای‌گیری حکومتی برای جانشینی رئیسی

صدای آمریکا: همزمان با عدم مشارکت گسترده مردم در دور دوم رای‌گیری حکومتی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در روز جمعه ۱۵ تیر، گزارش‌ها حاکی از اختلال شدید یا قطعی اینترنت در شماری از شهرها از جمله تهران، اهواز، و رشت است.

به گزارش کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار»، اینترنت در چند شهر از جمله اهواز و رشت قطع شده یا سرعت آن در شهرهایی همانند تهران به شدت کاهش یافته است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی دلیل این اقدام را جلوگیری از انتشار اخبار و تصاویر مربوط به شعبه‌های خالی اخذ رأی دانسته‌اند.

مطابق آمار و ارقام اعلام شده توسط جمهوری اسلامی میزان مشارکت در این رأی‌گیری حدود ۴۰ درصد بود و اکثریت رأی‌دهندگان ایرانی دور نخست را تحریم کردند. اما در صحت این آمار تردیدهای جدی وجود دارد. بسیاری حکومت را به دستکاری در نتایج و چند برابر کردن آرای اخذ شده متهم می‌کنند و می‌گویند که میزان مشارکت بسیار پایین‌تر از ارقام اعلام شده بوده است.

بر اساس این آمار حکومتی، در دور اول رای‌گیری برای نامزدهای حکومت به منظور تعیین جانشین ابراهیم رئیسی که روز جمعه ۸ تیر برگزار شد چهار استان‌ کردستان، سیستان و بلوچستان، گیلان، و خوزستان پایین‌ترین نرخ مشارکت عمومی را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر، زندانیان سیاسی، روزنامه‌نگاران، کنشگران مدنی و سیاسی، و خانواده‌های دادخواه همچنان از رای دادن خودداری کردند.

به نوشته کنشگران مدنی و حقوق بشری، زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین و قزلحصار حاضر به رأی دادن نشده‌اند.

مهدی محمودیان، کنشگر حقوق بشر و زندانی پیشین، خبر داده که پس از برده شدن صندوق‌های رأی به زندان اوین، بیش از صد زندانی سیاسی «حاضر به شرکت در این مناسک غیرآزاد و غیرعادلانه نشدند و بر آرمان‌های آزادی‌خواهانه خود ایستادند.»

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم این خبر را تأیید کرده است.
عالیه مطلب‌زاده، عکاس خبرنگار و کنشگر مدنی، هم نوشته: «زندانیان سیاسی قزل حصار در رأی‌گیری امروز شرکت نکرده و حاضر به رأی دادن نشدند.»
زینب رحیمی، روزنامه‌نگار منتقد، با اشاره به تماس‌های ماموران حکومتی همچنان بر عزم خود در عدم مشارکت در رای‌گیری تاکید کرده است.
در حالی‌که تصاویر و ویدیوها از ده‌ها شهر ایران حاکی از عدم مشارکت گسترده مردم در رای‌گیری دارد، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، محسن اسلامی، از تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری تا ساعت ۸ شب خبر داده است.
به گزارش نهادهای حکومتی، میزان مشارکت در دور اول رای‌گیری تعیین جانشین ابراهیم رئیسی حدود ۴۰ درصد اعلام شده است.
این آمارها که همواره از سوی منابع مستقل با تردید جدی مواجه بوده حاکی از پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی است.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۳ تیر پس از چهار روز سکوت سرانجام اذعان کرد که مشارکت مردم در دور نخست رأی‌گیری میان نامزدهای مدنظر جمهوری اسلامی برای جانشینی رئیسی «کمتر از حد توقع» بود.
در حالی که اکثریت شهروندان ایران رای‌گیری حکومتی را تحریم کرده و آن را به «سیرک» و «نمایش» تشبیه می‌کنند، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۳ تیر ادعا کرد: «این که تصور شود کسانی که در دور اول رأی ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است.»
این در حالی است که او پیش از رای‌گیری اخیر برای جانشینی رئیسی بر اهمیت مشارکت در رای‌گیری گفته بود که «مشارکت بالا» موجب «سرافرازی جمهوری اسلامی» است.
علی خامنه‌ای با شکستن سکوت چند روزه پس از برگزاری دور نخست رای‌گیری حکومتی، از کسانی که «اسلام و جمهوری اسلامی» و «پیشرفت کشور» را «دوست دارند» خواست که با رأی دادن به نامزدهای مدنظر جمهوری اسلامی برای جانشینی ابراهیم رئیسی «این موضوع» را نشان دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates