10.07.2024

ناتوانی حکومت در تامین برق؛ ۱۳ استان ایران روز پنجشنبه تعطیل می‌شوند

صدای آمریکا: خبرگزاری ایسنا خبر داد که ۱۳ استان ایران روز پنجشنبه ۲۱ تیر، به دلیل آنچه «ناترازی تولید و مصرف برق و همچنین افزایش دما و رکوردشکنی مصرف» نامید، تعطیل می‌شوند.

آن‌طور که ایسنا نوشته است، استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان‌جنوبی و لرستان در روز پنجشنبه به دلیل کمبود برق تعطیل خواهند بود.

این خبرگزاری حکومتی نوشت که تقاضای مصرف برق در ایران به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و با توجه به پیش‌بینی افزایش دما، احتمالا همچنان روند مصرف، صعودی باشد.

بر اساس این گزارش، به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری و قطع برنامه‌ریزی شده برق در ۱۳ استان، روز پنجشنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شده است تا «از طریق کاهش مصرف برق ادارات بتوان شبکه را مدیریت کرد و خاموشی‌ها را دور زد.»

شرکت توانیر روز دوشنبه ۱۹ تیر پیامک هشدار سراسری را برای مشترکان ارسال کرد و روز چهارشنبه نیز برای تهران هشدار مصرف اعلام شده است.

در همین ارتباط، به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برق ۶۵ مشترک اداره پرمصرف شهر تهران به‌دلیل خودداری از کاهش مصرف برق، قطع شد.

در روزهای اخیر، اعتراض‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به قطع برق در شهرهای مختلف ایران انجام شده است.

در همین ارتباط، به نوشته کانال «اعتراض مدنی بازار»، ساکنان «کوی مشعلی» اهواز ۱۲ ساعت روز برق ندارند و این در شرایطی است که این شهر «با گرمای طاقت‌فرسای بالای ۵۰ درجه دست و پنجه نرم می‌کند.»

بر اساس این گزارش، قطعی‌های مکرر و بدون اطلاع‌رسانی برق، زندگی روزمره شهروندان اهوازی را مختل کرده است.

قطع برق در شرایطی روی می‌دهد که همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، ۱۵ اردیبهشت به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت.»

با این همه، در اواخر خرداد سال جاری، معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت در نامه‌ای به وزیر این وزارت‌خانه اعلام کرد که محدودیت برق صنایع در تابستان سال جاری تشدید و متعاقب آن فعالیت صنایعی همچون فولاد و سیمان با اخلال بسیاری همراه خواهد شد که در نهایت به کاهش تولید و افزایش قیمت منجر می‌شود.

خبرگزاری ایلنا نیز با انتشار تصویر نامه رضا محتشمی‌پور، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن، تجارت که خطاب به وزیر نوشته شده بود، اعلام کرد: «توان اسمی برق کشور به ۹۰ هزار مگاوات ساعت رسیده و در حالی که هنوز به ماه‌های گرم سال نزدیک نشده‌ایم پیک مصرف برق به ۷۰ هزار مگاوات رسیده است.»

در این حال، وب‌سایت «خبر‌آنلاین» در گزارشی نوشت که قطعی برق در برخی از مناطق مرکزی تهران به ۴ ساعت رسیده است.

خبر‌آنلاین تاکید کرد در سال‌های گذشته همزمان با شروع فصل گرم سال، حداکثر زمان قطع برق دو ساعت بود، این برای نخستین بار است که نزدیک به ۴ ساعت برق شهروندان قطع شده است.

بنابر گزارش رسانه‌ها قطعی برق صنایع به یک معضل اساسی برای آنها تبدیل شده است و موجب اعتراض صاحبان صنایع نیز شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته برق کارخانه خودروسازی سایپا نیز حداقل پنج ساعت قطع بود و این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدی در روند تولید شده و ساعت‌ها کارگران بیکار و بلاتکلیف بودند.

براساس اخبار منتشر شده قطعی پیاپی برق در قطب صنعتی تهران، جاده مخصوص، که محل استقرار بسیاری از صنایع و کارخانه‌های با سابقه و قدیمی بوده صنایع را دچار مشکل اساسی کرده است.

خبرگزاری ایلنا نیز به نقل از نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران نوشت که قطعی یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی سراسر کشور به روز دوم هم کشیده می‌شود.

دنیای‌اقتصاد با اشاره به درخواست‌‌‌ بخش خصوصی از دولت برای انتقال یک روز خاموشی در هفته به روز جمعه نوشت: مقامات وزارت نیرو به صاحبان صنایع اعلام کرده‌اند که «حل این مساله در حوزه اختیار وزارت نیرو نیست و نهادهای امنیتی کنترل این بخش را برعهده دارند.»

عباس جبالبارزی گفت که روز دوم قابل پیش‌بینی نیست و در این شرایط، برخی تولیدکنندگان که برای روشن نگه داشتن ژنراتورها نیاز به گازوئیل دارند، به قاچاق سوخت متهم می‌شوند.

در همین ارتباط، روزنامه «دنیای اقتصاد» روز چهارشنبه نوشت که بحران ناترازی برق از مرحله هشدار در رسانه‌ها به مرحله پیامک به شهروندان رسیده است.

این روزنامه تاکید کرد که قطعی برق صنایع آسیب‌های جدی به آنها وارد می‌کند و هر بار روشن و خاموش کردن صنایع حدود ۲۴ساعت طول می‌‌‌کشد و هر خاموشی برق ۲۴ساعته موجب افزایش خسارات می‌شود.

دنیای‌اقتصاد به درخواست‌‌‌ بخش خصوصی از دولت برای انتقال یک روز خاموشی در هفته به روز جمعه اشاره کرد و نوشت مقامات وزارت نیرو به صاحبان صنایع اعلام کرده‌اند که «حل این مساله در حوزه اختیار وزارت نیرو نیست و نهادهای امنیتی کنترل این بخش را برعهده دارند.»

کارشناسان نداشتن برنامه و رفتار خارج از چارچوب‌های اقتصادی در مباحث توسعه‌ای را عامل اصلی ناترازی در حوزه انرژی می‌داند و معتقدند با این شیوه حکمرانی نمی‌توان به بهبود شرایط امید داشت.

پیشتر روزنامه «دنیای اقتصاد» در چرایی به وجود آمدن شرایط فعلی نوشته بود: «ناهمخوانی درآمدها در برابر هزینه‌‌‌ها باعث شده تا از یک سو سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به حضور در صنعت برق نداشته باشند و تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در سایر صنایع داشته باشند و از طرفی، دولت هم که یارانه سنگینی به مشترکان خانگی و کشاورزی می‌‌‌پردازد، خود قادر به احداث نیروگاه و حتی پرداخت مطالبات نیروگاه‌‌‌داران، پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق نباشد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates