28.07.2024

نتانیاهو می‌گوید حزب‌الله لبنان بابت حمله راکتی به مجدل‌شمس بهای سنگینی خواهد پرداخت

رادیوفردا: ارتش اسرائیل آخرین آمار قربانیان حمله راکتی حزب‌الله لبنان به یک زمین فوتبال در روستای مجدل شمس را ۱۲ کشته اعلام کرد و نخست وزیر اسرائیل نیز هشدار داد که حزب‌الله بهای سنگینی خواهد پرداخت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بامداد یکشنبه ۷ مرداد گفت راکتی که به این زمین فوتبال اصابت کرد «راکت ایرانی فلق۱ با کلاهک بیش از ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره» بوده است.

به گفته او، تمامی قربانیان حمله راکتی به این روستای دروزی‌نشین در شمال اسرائیل «بین ده تا ۲۰ سال سن داشتند».

رسانه‌های اسرائیل شمار زخمی‌ها را بیش از ۳۰ نفر گزارش کرده‌اند.

مقام‌های مختلف اسرائیل گروه حزب‌الله لبنان، مورد حمایت جمهوری اسلامی، را مسئول این حمله راکتی معرفی کرده و آن را جدی‌ترین حمله به غیرنظامیان از هفتم اکتبر سال گذشته دانسته‌اند.

با این حال گروه حزب‌الله دست داشتن در حمله راکتی به مجدل شمس را رد کرده و آن را «ادعاهای واهی» خوانده است؛ این گروه ساعاتی پیشتر حمله راکتی به بلندی‌های جولان به تلافی حملات هوایی اسرائیل به روستاهای جنوب لبنان را تایید کرده بود.

ارتش اسرائیل تکذیب حزب‌الله را رد کرده و گفته است ارزیابی‌ موقعیت و اطلاعاتی که در اختیار دارد نشان می‌دهد راکت اصابت کرده به این روستا توسط حزب‌الله شلیک شده است.

واکنش‌ها

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که واشینگتن را به مقصد کشورش ترک کرده، هشدار داد که گروه حزب‌الله به خاطر این حمله بهای سنگینی خواهد پرداخت.

بنابر بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، او در تماس تلفنی با موفق طریف، رهبر معنوی دروزی‌های اسرائیل، گفت: «اسرائیل اجازه نخواهد داد که این حمله جنایتکارانه به سادگی پشت سر گذاشته شود».

بنیامین نتانیاهو همچنین در پیامی ویدئویی گفت که اسرائیل اجازه نخواهد داد که این حمله «در سکوت پشت سر گذاشته شود».

پیشتر شماری از مقام‌های اسرائیل از جمله وزیر خارجه این کشور، ییسرائیل کاتز، هشدار داده بودند که حزب‌الله «همه خطوط قرمز را رد کرده» و «ما با یک جنگ تمام‌عیار مواجه هستیم».

در همین حال کاخ سفید ضمن محکوم کردن «حمله هولناک» روز شنبه، بر حمایت قاطع واشینگتن از اسرائیل در برابر گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی تاکید کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرد: «حمایت ما از امنیت اسرائیل در برابر همه گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، آهنین و تزلزل‌ناپذیر است».

ساعاتی پیشتر و در یکی از نخستین واکنش‌ها، نخست وزیر لبنان بدون اشاره به موردی خاص، خشونت علیه غیرنظامیان را محکوم کرده بود.

بنابر بیانیه کوتاه دفتر نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، «دولت لبنان اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند و خواهان توقف فوری خصومت‌ها در تمامی جبهه‌ها است».

دفتر نخست وزیر لبنان همچنین هدف قرار دادن غیرنظامیان را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و در تضاد با اصول انسانی» خواند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز تصاویر منتشر شده از حمله به یک زمین فوتبال در مجدل شمس را «حمام خون» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

آقای بورل با دعوت همه طرف‌ها به حداکثر خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش، در توییتی نوشت: یک تحقیق مستقل بین‌المللی در مورد این حادثه غیرقابل قبول نیاز است.

همچنین دفتر نیروهای صلح‌بان سازمان ملل مستقر در لبنان نیز ضمن درخواست حفظ آرامش و خویشتنداری، اعلام کرد با مقام‌های لبنان و اسرائیل در تماس است.

موفق طریف، رهبر معنوی دروزی‌های اسرائیل هم «حمله وحشیانه و جنایتکارانه» به مجدل شمس را محکوم کرد و با اشاره به وضعیت مناطق شمالی اسرائیل طی ۹ ماه گذشته گفت شهروندان غیرنظامی دچار آسیب شده‌اند.

اسرائیل بخش زیادی از بلندی‌های جولان را در جریان جنگ ۱۹۷۶ از سوریه گرفت و در سال ۱۹۸۱ آن را ضمیمه خاک خود کرد. بر اساس قوانین بین‌المللی، این بخش از بلندی‌های جولان «اشغال‌شده» به شمار می‌آیند.

در پی حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که باعث آغاز تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه شد، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای دو کشور در حدود ۹ ماه اخیر تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است.

اما درگیری‌ها طی هفته‌های اخیر با حملات موشکی و پهپادی و تهدیدهای طرفین علیه یکدیگر، طی هفته‌های گذشته افزایش یافته‌ است.

بر اثر تبادل آتش میان طرفین، علاوه بر کشته شدن صدها لبنانی و ده‌ها اسرائیلی، ده‌ها هزار تن از مردم لبنان و اسرائیل در دو سمت مرز مجبور به تخلیه خانه‌ها و ترک کردن این مناطق شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates