26.07.2013

ضرب‌الاجل ارتش مصر به اخوان‌المسلیمن در آستانه تظاهرات روز جمعه

رادیوفردا: در حالی‌که مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر و هوادران او از دیگر سو، خود را برای برپایی راه‌پیمایی روز جمعه، ۴ مرداد، آماده می‌کنند، ارتش آن کشور به اخوان‌المسلمین ضرب‌الاجل داد.

ارتش مصر به اخوان‌المسلیمن و هواداران محمد مرسی، ۴۸ ساعت فرصت داد تا «همبستگی» را پذیرفته و به روند گذار سیاسی مصر برای برگزاری انتخابات بپیوندند.

این ضرب‌الاجل سوم تیر ماه صادر شده و تا روز شنبه به پایان می‌رسد.

پیشتر و در پی ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته به مخالفان محمد مرسی و از سوی دیگر مرسی و دولت او، برای پایان دادن به اختلاف‌ها، ارتش آن کشور رئیس‌جمهوری را در ۱۲ تیرماه سرنگون کرد.

از آن زمان در این کشور بر شدت بحران سیاسی و اجتماعی افزوده شده؛ بحران خونباری که طی سه هفته گذشته ده‌ها کشته برجا گذاشته است.

در ضرب‌الاجل تازه ارتش که طبق روال روزهای گذشته بر صفحه فیس‌بوک این نهاد نظامی منتشر شده، آمده است «ارتش مصر آماده است در برابر هرگونه کنش خشونت‌آمیز یا حرکت تروریستی، واکنشی جدی نشان دهد».

یک مقام نظامی مصر نیز روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفت ارتش آن کشور «هیچ قدم (اولیه‌ای) بر نمی‌دارد، اما شدیدا در برابر هرگونه دعوت به خشونت‌ یا تروریسم سیاه از سوی رهبران اخوان‌المسلمین یا هوادارانش می‌ایستد».

در عین حال ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، که به یکی از مهم‌ترین بازیگران صحنه سیاسی مصر تبدیل شده است، دوم مرداد ماه در سخنانی خواستار برپایی تظاهراتی در روز جمعه شد تا «به این نهاد نظامی «اجازه و اختیار» مقابله با خشونت‌ها را بدهد.

فراخوان این تظاهرات که برای امروز درخواست شده است با واکنش هواداران مرسی روبه‌رو شد. اخوان‌المسلمین آن را به مثابه «اعلام جنگ داخلی» دانسته‌اند.

اخوان‌المسلمین خود فراخوانی برای برپایی تظاهراتی پس از نماز جمعه چهارم مرداد ماه داده است.

محمد عبدالعزیز، یکی از سخنگویان جنبش «تمرد» (شورش) مصر که از مهم‌ترین کنش‌های سیاسی اجتماعی جوانان آن کشور علیه محمد مرسی به شمار می‌رود نیز گفته است جمعه «مصر را پاکیزه خواهیم کرد».

عبدالعزیز به رویترز گفته است «اجازه نمی‌دهیم انقلاب نابود شود».

آنچه مخالفان مرسی «انقلابی» تازه در مصر می‌نامند، هواداران رئیس‌جمهوری سرنگون شده «کودتا» نامیده‌اند.

مخالفان مرسی او را به تمامیت‌خواهی متهم کرده‌اند و هواداران او انتخابش را در روندی دمکراتیک مشروع و سرنگونیش را نامشروع می‌دانند.

طی ناآرامی‌های روزهای گذشته، برخورد هواداران و مخالفان مرسی به درگیری‌هایی انجامیده که با تلفاتی همرا بوده است.

در تازه‌ترین دور این خشونت‌های مرگبار، در پایان تیرماه و آغاز مرداد ماه، بیش از ۱۵ نفر کشته شدند. در عین حال دست‌کم دو انفجار نیز در کنار مقر نیروهای امنیتی رخ داده که بر نگرانی‌ها افزوده است.

دور تازه از خشونت‌ها نیز عمدتا بین هواداران و مخالفان مرسی رخ داده است.

اخوان‌المسلمین نیروهای امنیتی را متهم کرده است که به «کشتار تظاهرکنندگان در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهند».

ارتش مصر و هوادارن این نهاد نیز اخوان‌المسلمین و طرفداران محمد مرسی را در خیابان‌ها، مسبب خشونت‌ها می‌دانند.

کاخ سفید واشینگتن روز گذشته و پس از انتشار فراخوان‌ها، از نیروهای امنیتی مصر خواست تا حداکثر امنیت را برای طرف‌ها تامین کرده و جلوی درگیری بین رقبای بحران مصر را بگیرد.

در مصر دولتی انتقالی تشکیل شده است تا مقدمات برگزاری تصویب قانون اساسی و انتخاباتی جدید را فراهم کند؛ اخوان‌المسلمین از پیوستن به این روند سرباز زده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates