21.09.2024

حزب‌الله مرگ یک فرمانده ارشد دیگر خود در حمله اسرائیل به بیروت را تأیید کرد

حومه جنوبی بیروت (ضاحیه)، پس از حمله هوایی اسرائیل در روز جمعه

رادیوفردا: گروه حزب‌الله لبنان تأیید کرد که یک فرمانده ارشد دیگر این گروه در حمله هوایی اسرائیل به بیروت کشته شده است. همزمان تعداد تلفات این حمله به «۳۱ نفر» افزایش یافت.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۳۱ شهریورماه، به نقل از گروه حزب‌الله تأیید کرد که یک فرمانده ارشد دیگر این گروه به نام احمد محمود وهبی در حمله هوایی به محله ضاحیه در شهر بیروت کشته شده است.

به گفته حزب‌الله، وهبی فرماندهی عملیات نظامی یگان رضوان علیه اسرائیل از روز هفتم اکتبر سال گذشته تا ابتدای سال جاری میلادی را به عهده داشت. هفتم اکتبر ۲۰۲۳ گروه حماس که توسط آمریکا و اروپا گروهی تروریستی به شمار می‌رود به خاک اسرائیل حمله کرد و حزب‌الله هم بلافاصله در حمایت از این گروه حملات خود از شمال اسرائیل را آغاز کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هدف اصلی حمله اسرائیل جلسه فرماندهان یگان رضوان،‌ زیرمجموعه حزب‌الله، بوده و در این جلسه ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

وزیر بهداشت لبنان روز شنبه خبر داد که در مجموع ۳۱ نفر در این حمله جان خود را از دست داده‌اند، از جمله سه کودک و هفت زن.

همزمان کشته شدن ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد نظامی گروه حزب‌الله لبنان، به همراه شمار دیگری از فرماندهان این گروه بر اثر حمله هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) واکنش‌هایی به دنبال داشته است.

گروه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که شامگاه جمعه ۳۰ شهریور منتشر کرد ابتدا کشته شدن ابراهیم عقیل را تایید کرد و از او با عنوان «یکی از رهبران ارشد» این گروه نام برد.

رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله نیز نام و تصویر ۱۲ عضو «یگان رضوان» را که در حمله روز جمعه کشته شدند منتشر کردند و از هشت تن از آنها با القاب ویژه فرماندهان ارشد نام بردند.

ساعاتی پیش از آن ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که در حمله هوایی این کشور به جنوب بیروت، ابراهیم عقیل به همراه دست‌کم ده نفر از اعضای ارشد «یگان رضوان» حزب‌الله کشته شدند.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، حمله هوایی به جنوب بیروت تاکنون دست‌کم ۱۴ کشته و ۶۶ مجروح برجای گذاشته و حال ۹ تن از زخمی‌ها وخیم است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامگاه جمعه در بیانیه‌ای بسیار کوتاه نوشت: «اهداف ما واضح هستند و اقدامات ما خود گویای همه چیز است».

همچنین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دشمنان ما هیچ پناهگاهی ندارند، حتی ضاحیه بیروت».

او که در روزهای اخیر از شروع «مرحله جدید» و انتقال مرکز ثقل جنگ به مرز شمالی این کشور سخن گفته است افزود: «ما به عملیات علیه حزب‌الله ادامه خواهیم داد تا زمانی که به ماموریت خود برسیم: تضمین بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌های خود».

از سوی دیگر، حمله اسرائیل به فرماندهان ارشد حزب‌الله با واکنش ایران و گروه‌های نیابتی‌اش روبه‌رو شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حمله را «وحشیانه و خبیثانه» و نقض حقوق بین‌الملل خواند و نوشت: «لازم است توسط جامعه جهانی با قوی‌ترین عبارات محکوم گردد».

حوثی‌ها و برخی گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران نیز حمله اسرائیل را محکوم کردند؛ همچنین گروه افراطی حماس نیز که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود این حمله را «وحشیانه» خواند و آن را محکوم کرد.

ابراهیم عقیل که از او به عنوان «مرد شماره دو نظامی» حزب‌الله لبنان یاد می‌شد، به دلیل مشارکت در انفجار سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، از سوی وزارت خارجه ایالات متحده در فهرست «تروریسم» قرار داشت.

حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت به دنبال انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های متعلق به حزب‌الله در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه که ۳۷ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت رخ داده است.

اسرائیل دست داشتن در انفجار وسایل ارتباطی حزب‌الله را تایید یا تکذیب نکرده است.

سازمان ملل: جلو ویرانی‌های بزرگ‌تر را بگیرید

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه در جلسه‌ای به بررسی اوضاع لبنان و تنش‌ها در منطقه پرداخت.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، در این جلسه از تمامی کشورهای دارای نفوذ بر اسرائیل و حزب‌الله خواست که فورا از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها که می‌تواند ویرانی‌هایی بزرگ‌تر به بار بیاورد استفاده کنند.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در این جلسه اسرائیل را مسئول انفجار پیجرها و وسایل ارتباطی در کشورش متهم کرد و گفت: «دیگر هیچکس در این جهان در امان نیست».

با این حال دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال گسترش درگیری نیست، حزب‌الله را به «نقض قوانین بین‌المللی» متهم کرد و گفت تا زمانی که این گروه به سمت شمال رودخانه لیطانی عقب‌نشینی نکند، اسرائیل چاره ای جز استفاده از هر وسیله‌ای برای دفاع از خود ندارد.

همچنین به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، در این جلسه اسرائیل را به «فعالیت‌های شریرانه» متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی «به طور مداوم حداکثر خویشتن‌داری را نشان داده است».

هشدار آمریکا به شهروندان خود

در همین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، از شهروندان آمریکایی خواست که در حال حاضر به لبنان سفر نکنند یا اگر در آن کشور حضور دارند فورا آنجا را ترک کنند.

پیش از این بریتانیا نیز از شهروندان خود خواسته بود لبنان را فورا ترک کنند.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند حملات راکتی حزب‌الله به مناطق اسرائیل روز جمعه قبل و بعد از حمله هوایی بیروت ادامه یافت و حدود ۲۰۰ راکت به سمت الجلیل علیا و بلندی‌های جولان شلیک شد اما تلفاتی در بر نداشت.

آقای کربی همچنین گفت: «جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست… و ما برای جلوگیری از آن، به انجام هر کاری که می‌توانیم ادامه خواهیم داد».

همچنین لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، بار دیگر از تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله اظهار نگرانی کرد.

بنابر اعلام پنتاگون، وزیر دفاع آمریکا ضمن تعهد واشینگتن به تامین امنیت اسرائیل، بر اهمیت «دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک که به ساکنان امکان بازگشت سالم به خانه‌های خود در هر دو طرف مرز می‌دهد» تاکید کرد.

بحران کنونی در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و اسرائیل در واکنش به حمله این گروه، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates