12.10.2024

ضعف‌های سامانهٔ پدافندی‌ای که در نمازجمعه خامنه‌ای استفاده شد

رادیوفردا: پس از نمازجمعه علی خامنه‌ای در روز ۱۳ مهرماه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از محل برگزاری این مراسم منتشر شد که نشان می‌داد یک نوع سامانه لیزری ساخت چین در محوطه مستقر شده است. حالا وب‌سایت خبری «دِ وار زُون» که ویژهٔ مناطق جنگی است، در بررسی‌های خود استقرار سامانهٔ پدافندی چینی «شِن نُونگ» در محوطه مراسم نمازجمعه را تأیید کرده است.

گزارش «د وار زون» حاکی است این سامانه برای «کور کردن» پهپادها و همچنین رهگیری آن‌ها در شرایط خاص ساخته شده است؛ سامانه‌ای که نقل‌وانتقال آن ساده است، روی یک کانتینر یا کفی تریلر یا حتی خودروهای شاسی بلند مستقر می‌شود.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که دورِ این سامانه در نزدیکی محل نمازجمعه با یک پارچه پوشانده شده است.

روزنامه اسرائیلی گلوبز روز ۱۹ مهر دربارهٔ معایب و ضعف‌های این سامانه نوشت رادار شن نونگ برای شارژ مجدد به پنج دقیقه زمان نیاز دارد، توان لیزری آن تنها ۱۰ تا ۲۰ کیلووات است، پهپادها را تنها در فاصلهٔ سه کیلومتری می‎‌بیند و توان رهگیری آن هم برای شرایطی است که پهپاد به‌فاصلهٔ هزار و ۵۰۰ متری نزدیک شده باشد.

گزارش گلوبز همچنین حاکی است این سامانهٔ چینی اهدافی را که باید بزند، تنها در یک ستون می‌بیند و اگر انبوهی از پهپادها گسیل شده باشند، احتمالاً یک پهپاد را هدف قرار خواهد داد، مگر این‌که چند سامانه از این نوع به طور همزمان در جهت‌های مختلف مستقر شده باشند.

یک ضعف دیگر سامانهٔ چینی محدودتر شدن فعالیت آن در هوای ابری، هوای آلوده و مه توصیف شده است.

برخی کاربران ایرانی در خصوص این سامانه نوشته بودند: «به‌صورت کاملاً جدی از وب‌سایت علی‌بابا پدافند خریده و در نمازجمعه استفاده می‌کنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates