12.10.2024

سی‌ان‌ان: ایران نگران حمله اسرائیل و به دنبال کمک دیپلماتیک از کشورهای منطقه است

سیدعلی روضه خون و ورشکستگان سیاسی همراه او

صدای آمریکا: بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، حکومت ایران به دلیل نگرانی از واکنش احتمالی اسرائیل به حمله موشکی اخیر خود، تلاش‌های دیپلماتیک فوری را با کشورهای خاورمیانه آغاز کرده است.

بنا بر این گزارش، این اقدامات با هدف کاهش شدت پاسخ اسرائیل به این حمله یا در صورت شکست، یافتن حمایت برای محافظت از تهران صورت گرفته است.

به گفته منابع مطلع، نگرانی جمهوری اسلامی از این است که آیا ایالات متحده قادر خواهد بود اسرائیل را از حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران باز دارد.

علاوه بر این، تضعیف شدید حزب‌الله، مهم‌ترین نیروی نیابتی ایران در منطقه توسط حملات اخیر اسرائیل، این نگرانی‌ها را افزایش داده است.

آمریکا از اسرائیل خواسته تا واکنش خود به حمله ایران در اول اکتبر را «متناسب» نگه دارد و از حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران خودداری کند. همچنین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار خویشتن‌داری بیشتر شده است.

در عین حال، کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین و قطر نیز نگرانی‌های خود را از تأثیرات منفی اقتصادی و زیست‌محیطی ناشی از حمله به تأسیسات نفتی ایران ابراز کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که اجازه استفاده از حریم هوایی خود برای حمله به ایران را نخواهند داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرده که «ضربه اسرائیل قدرتمند، دقیق و غافلگیرکننده خواهد بود» و تهران را به شدت تهدید کرد. ایران همچنین از عربستان سعودی درخواست کرده تا با استفاده از نفوذ خود در واشنگتن، مانع از وقوع این حمله شود.

در حالی که همه‌چشم‌ها به واکنش اسرائیل معطوف است، انتظار می‌رود که پس از پایان یوم‌کیپور، روز مقدس یهودیان، جزئیات بیشتری از این تحولات مشخص شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا،روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده برای دفاع از نیروهای خود، شرکا و متحدانش در برابر حملات احتمالی حکومت ایران و گروه‌های نیابتی‌اش آمادگی کامل دارد.

بنا بر بیانیه وزارت دفاع آمریکا، در تماس تلفنی روز پنجشنبه ۱۹ مهر لوید آستین با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دو طرف بر تعهد خود برای جلوگیری از سوءاستفاده «بازیگران محتلف» از تنش‌ها یا گسترش درگیر‌ی‌ها در منطقه تاکید کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates