15.08.2013

دولت مصر: ۴۲۱ نفر در خشونت های مصر جان باختند

رادیوفردا: به گزارش رویترز، وزارت بهداشت مصر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ۴۲۱ نفر در خشونت‌های مصر کشته شدند. ترکیه نیز روز پنج‌شنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در سازمان ملل برای بررسی وضعیت مصر شد.

ارتش مصر، چهارشنبه، برای پايان دادن به تحصن و اعتراض‌های هواداران محمد مرسی، رئيس‌جمهوری سرنگون شده مصر، با حمله به آنها خشونت‌هايی را در سطح کشور سبب شد که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

پيشتر وزارت بهداشت مصر گفته بود در پی خشونت‌های روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، ۲۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از اين ميان ۴۳ نفر از نيروهای امنيتی هستند.

​​
خبرگزاری‌ها از کشته شدن دو خبرنگار و يک تصوير بردار در درگيری‌های خيابانی روز چهارشنبه در مصر خبر دادند.

اسامی اين سه تن، ميک دين ۶۱ ساله تصوير بردار شبکه خبری اسکای نيوز بريتانيا، حبيبه احمد عبدالعزيز خبرنگار ۲۶ ساله گلف نيوز امارات و احمد عبدل جواد خبرنگار روزنامه دولتی الاخبار مصر، اعلام شده است.

دولت موقت مصر چهارشنبه به مدت یک ماه در کشور حالت فوق العاده اعلام کرد.

ایران، ترکیه، قطر و آمریکا و دبیر کل سازمان ملل حمله نیروهای امنیتی به معترضان را محکوم کرده اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، گفته است آنچه در مصر رخ داد وحشتناک است و همه طرف‌ها باید از خشونت دوری کرده به راه‌حلی سیاسی رو بیاورند.

خبرگزاری رویترز، به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته، ممکن است آمریکا رزمایش مشترک خود با مصر را لغو کند.

آمریکا در عین حال با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مصر نیز مخالفت کرده است.

دولت موقت مصر، در روزهای گذشته هشدار داده بود که طرفداران محمد مرسی محل تجمع خود در میدان‌های «رابعه عدویه» و «نهضت» قاهره را ترک کنند. با این‌حال طرفداران محمد مرسی که خواستار بازگشت وی به قدرت هستند، همچنان به اعتراض خود ادامه دادند.

حال نیز اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که دست از اعتراض بر نخواهد داشت. جهاد الحداد روز چهارشنبه از مردم مصر خواست تا علیه عملیات نیروهای امنیتی دست به تظاهرات بزنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates