27.08.2013

همکاران احمدی نژاد و چمدان های پرپول: فرار مرد ۱۰ هزار میلیارد تومانی ناکام ماند

روز: به گزارش رسانه های داخلی نعمت الله پوستین دوز، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، حین فرار از مرز و به همراه مقادیر قابل توجهی پول بازداشت شده است. این رسانه ها، خبر بازداشت او را پس از نزدیک به یک ماه منتشر کرده اند ولی هنوز از میزان پولی که وی قصد جابجایی آن را داشته، جزئیاتی منتشر نشده است.

نعمت الله پوستین دوز، که به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس بازداشت شده، پیش از این مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا ـ پس از روی کار آمدن احمدی نژاد ـ بود و از وی به عنوان “عضو حلقه اصلی جریان انحرافی” نام برده می شود.

او در حالی قصد فرار از کشور از مرز ارمنستان را داشته که به دلیل تخلفات مالی ممنوع الخروج بوده است. از او و مهرداد بذر پاش به عنوان مسئولان تامین هزینه های انتخابات سال 88 نام برده شده است.

سایت فرارو، به نقل از یک منبع آگاه، جزئیات این فرار را اینجنین تشریح کرده است: “پوستین دوز در آخرین روزهای کاری دولت احمدی نژاد قصد مسافرت به ارمنستان را داشته که در فرودگاه متوجه می‌شود ممنوع الخروج است. ظاهرا یکی از علت های ممنوع الخروج بودن این مدیر احمدی نژادی، موضوع جابه جایی وجوه نقدی زیاد بوده است. لیدر جریان انحرافی در روزهای پایانی دولت دهم در تلاش بود تا با استفاده از نفوذ خود، این مساله را به نوعی رفع و رجوع می کند اما مقامات قضایی این مدیر صنعتی را به دادگاه فرا می خوانند تا جوابگوی کم و کیف این مبلغ جابجا شده باشد”.

این منبع آگاه افزوده است: “وی در دادگاه مدعی می شود که این مبلغ بدهی خارجی شرکت ملی مس بوده که از طریق شرکت یکی از دوستانش به نام «ت» در امارات پرداخت شده است. پوستین دوز به علت ارائه نکردن مستندات قانع کننده در این زمینه، راهی زندان شده است. گفته می شود، از دیگر اقدامات غیر متعارف پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از شرکت بوده است. این خودروها پس از بازداشت پوستین دوز، به تدریج عودت داده شده اند”.

فرارو در ادامه نوشته:”پوستین دوز، که در کنار علی اکبر جوانفکر، ملک زاده، بقایی، محمد رضا رحیمی، عبدالرضا داوری، امیری فر، بهمن شریف زاده، ستاریان، نوبختی و برخی دیگر، از یاران نزدیک و عوامل اسفندیار رحیم مشایی قلمداد می شود، پیش از این مدیرعاملی شرکت سایپا را بر عهده داشت و همواره انبوهی از شایعات را با خود یدک می کشید و بعد از برکناری از سمت خود در سایپا بلافاصله به مدیرعاملی شرکت ملی مس انتخاب شد. ”

چند تن از نمایندگان مجلس هم که پیش از این خواستار تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس شده بودند، جزئیات بیشتری از اقدامات پوستین دوز را فاش کرده اند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته محمدرضا پور ابراهیمی در صحن علنی مجلس در تذکری آیین نامه ای گفته است: “ظرف یک ماه گذشته خبرها حاکی از این است که با تصویب هیات مدیره شرکت ملی مس، شرکتی به نام «ای پی »در خارج از کشور تاسیس شده و گزارش وزارت اطلاعات نیز حاکی از آن دارد که بالغ بر هزار میلیارد تومان به حساب شخصی واریز شده و متاسفانه منافع شرکت در حال از بین رفتن است”.

او پس از این تذکر با سایت “خانه ملت” ارگان رسمی مجلس نیز مصاحبه کرده و گفته است: “سرانجام بعد از مدت ها پیگیری، تحقیق و تفحص از شرکت مس یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود. وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به این موضوع ورود کردند که بخشی از این منابع به کشور بازگردانده شده است و تلاش های دستگاه های امنیتی در رابطه با بازگشت مابقی این پول به کشور ادامه دارد”.

وی افزوده است: “بعد از دستگیری پوستین دوز، شنیده ها حاکیست که در حال حاضر علی محمد قائم مقام شرکت مس در غیاب پوستین دوز وظایف وی را انجام می دهد تا سرپرست و مدیرعامل جدید این شرکت تعیین شود. ما نسبت به عواقب حضور برخی از اشخاص در شرکت مس با توجه به سوابقشان در سایپا هشدار داده‌بودیم. بنده شخصا در مجلس بارها در این خصوص تذکر دادم و چندین بار در مجمع نمایندگان استان تا پای استیضاح وزیر رفتیم. میلیاردها تومان اموال شرکت مس در خارج از کشور است و ما نگران آینده‌ کارگران و بازنشسته‌های صنعت مس هستیم که مبادا به ورشکسته‌ترین شرکت تبدیل شود”.

گفتنی ست پیش از این، محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری خود گفته بود: “بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که آقای پ، معاونش و همدستاتش اقدام به خروج مقدار زیادی پول آن هم به صورت غیرقانونی به خارج از کشور کرده‌اند. اگر دستگاه قضایی در این پرونده ورود پیدا نمی‌کرد چه بسا امکان بازگرداندن مبالغ خارج شده از کشور فراهم نمی‌شد و این سرمایه‌ها تلف می‌شد”.

پوستین دوز پیش از این و در زمان مدیرعاملی سایپا، با اتهام اختلاس 10 هزار میلیاری مواجه بود و از وی به عنوان یکی از عوامل از بین رفتن صنعت خودرو نام برده می شد؛ اتهاماتی که با بی اعتنایی محمود احمدی نژاد رو به رو بود و فقط پس از تهدید برخی نمایندگان به افشاگری در این خصوص، وی پوستین دوز را از سایپا به مس منتقل کرد تا در سمت جدید نیز، آنطور که پورابراهیمی گفته “هزار میلیارد” دیگر پول به جیب بزند.

در همین باره، نادر قاضی‌پور رئیس‌ هیات تحقیق و تفحص از گروه خودروسازی سایپا، در نطقی در مجلس گفته بود: “برخی از مسسئولین ارشد شرکت سایپا دارای تابعیت دوگانه هستند و احتمال فرار آنها به خارج از کشور وجود دارد. از آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه در خواست می کنم که شعبه ویژه ای در داد گستری را مامور رسیدگی به پرونده سایپا کند تا از ضایع شدن حقوق سهام داران و مصرف کنندگان جلوگیری گردد. بر اساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده تعدادی از مسئولین ارشد سایپا دارای تابعیت دوگانه هستند و احتمال دارد در روند رسیدگی در پرونده تحقیق و تفحص از سایپا این آقایان همچون خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی به خارج از کشور فرار کنند. هیچ نظارت دقیقی بر گردش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی سایپا وجود نداشته است. بسیاری از پرونده های سایپا اگر مهمتر از موضوع کلاه برداری سه هزار میلیاردی بانکها نباشد کوچکتر از آن نیست. اکثر اعضای هیات مدیره و حسابرسان قانونی شرکت سایپا تحت تاثیر مدیر عامل این شرکت انتخاب می شوند”.

او افزوده بود: “ظاهرا مدیر عامل این شرکت سایپا را ملک شخصی خود می داند. باید مشخص شود که این مقام مسئول سایپا آیا پولی در خارج از کشور دارد یا خیر و اگر دارد دارایی وی چقدر است و در کدام کشور و بانک ها و به نام چه کسانی است. تعداد کثیری از اقوام درجه یک جریان انحرافی از جمله دختران و پسران آنها در پست‌های حساس مدیریتی گروه خودروسازی سایپا استخدام شده‌اند. به نظر می‌رسد مدیرعامل سایپا، گروه خودروسازی سایپا را ملک شخصی خود می‌داند که اینگونه برخورد می‌کند.”

اوهمچنین خبر داده بود: “متاسفانه شاهد سرپیچی کامل گروه خودروسازی سایپا از ارائه اطلاعات مالی به هیات تحقیق و تفحص بودیم و در مقابل پاسخ‌های وارونه و خلاف قانون به درخواست‌های قانونی هیات تحقیق و تفحص شنیده‌ایم که موجب تاثر و تاسف شده است”.

قاضی پور پیش از بازداشت پوستین دوز، طی نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران خواهان ممنوع الخروج کردن متهمان تا زمان بررسی این پرونده شده بود و ظاهرا پوستین دوز از ممنوع الخروجی خود مطلع نبوده است.

حسین آذین نماینده رفسنجان و عضو کمیسیون اصل ۹۰ هم درباره پوستین دوز به سایت محلی “خانه خشتی” گفته است:”طبق اصل ۴۴، بخشی از سهام شرکت سایپا می بایست واگذار می شد، پوستین دوز و یارانش شرکتی درون سایپا تشکیل دادند و سهام را برای خود خریدند، در اصل این اتفاق یک نوع خصوصی سازی بود تا مانع از ورود کسان دیگری به این عرصه به عنوان سهامدار شوند تا در تصمیماتشان دخالت کند. به واسطه این اقدامات، پرونده ای در اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و این موضوع پیگیری شداما نتیجه ای در پی نداشت و پوستین دوز به واسطه ارتباطی که با مشایی داشت در صنایع مس به عنوان مدیر عامل معرفی شد”.

وی افزوده: “به دلیل پرونده وی و مسائلی که در سایپا پیش آمده بود مجمع نمایندگان اعتراض کرد و تصمیم گرفتیم وزیر را در رابطه با این انتساب استیضاح کنیم در نتیجه جلسه ای با حضور احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، داشتیم ؛ در این جلسه صحبت من با رئیس جمهور این بود که شما باید افراد شایسته و صالح را مدنظر قرار دهید و انتخاب این فرد با شعار عدالت شما سازگاری ندارد. احمدی نژاد در این جلسه قبول کرد اگر حرف هایی که زده شده ۳۰ درصد هم درست باشد من ایشان را تعویض خواهم کرد. این مطالب مکتوب شد و به دفتر رئیس جمهور ارسال گردید. اما متاسفانه ایشان به دلیل ارتباط و ارادتی که به مشایی داشت و پوستین دوز از سوی مشایی معرفی شده بود، کوتاه نیامد.”

وی همچنین به شرکتی با عنوان ITC در دبی اشاره کرده که پول فروش حاصل از مس در خارج از کشور، در این شرکت جمع آوری و به ایران تحویل شود، اما: “پوستین دوز این شرکت را با وجود کارکرد مناسبش برهم زد و شرکت جدیدی بر پا کرد و افرادی که مشخص نبود چه نسبتی با او داشتند این شرکت را اداره میکردند و زمانیکه یک میلیارد درهم پول از سرمایه ایران در این شرکت بود این شرکت مدعی شد که درصدی از این پول را می خواهد و با ورود وزارت اطلاعات و بقیه مسئولین این درصد به رقم یک رسید”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates