28.08.2013

شمارش معکوس برای برکناری رییس دانشگاه علامه آغاز شد

تقاطع: درحالی‌که اخبار غیررسمی از برکناری قریب‌الوقوع صدرالدین شریعتی، رییس روحانی دانشگاه علامه طباطبایی تهران از سوی سرپرست وزارت علوم حکایت دارند، وی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از جداسازی کامل کلاس‌های درس داختران و پسران دانشجو در این دانشگاه از آغاز سال تحصیلی پیش رو خبر داده است.

حجت‌الاسلام شریعتی، روز یکشنبه (۳ شهریور-۲۵ آگست) به خبرگزاری مهر گفت که «جداسازی کلاس‌های دختران و پسران دانشگاه علامه در مقطع کارشناسی ۹۸ درصد انجام شده است» و «کلاس‌های درسی دوره کارشناسی ارشد هم به طور کامل جدا برگزار می‌شود».

رییس دانشگاه علامه که از سال ۱۳۸۴ و با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد به این سمت منصوب شد، هفته‌ی گذشته نیز در یک سخنرانی در حضور ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید حامی حکومت مدعی شده بود که اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه در چهار سال گذشته، نتایجی چون «کاهش چشم‌گیر پرونده‌های انضباطی، افزایش قبولی‌های ارشد و دکتری، کاهش ۵۰ درصدی مشروطی‌ها و ابراز رضایت دانشجویان دختر» را به همراه داشته است.

این اظهارات در حالی است که سایت‌ فرارو در گزارشی با اشاره به اقدامات «غیرقانونی» صدرالدین شریعتی در هشت سال ریاستش بر دانشگاه علامه، به نقل از یک سایت اصول‌گرا به اسم “فاطرنیوز”، خبر از دستور حسن روحانی به جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، برای برکناری شریعتی از ریاست این دانشگاه تا پایان هفته‌ی جاری داده است.

گزارش فرارو، از جمله به استخدام غیرقانونی بیش از ۱۰۰ دانشجوی دوره دکترا برای عضویت در هیأت علمی‌های این دانشگاه در آخرین ماه‌های کار دولت دهم و در مقابل بازنشسته کردن تعداد زیادی از اعضای باسابقه‌ی هیات علمی با دستور مستقیم صدرالدین شریعتی اشاره کرده است.

Shariati-Sadredin-Allameh-Uni

در همین حال، این سایت خبری در گفتگویی با دو عضو مجلس شورای اسلامی، این اقدام رییس دانشگاه علامه را قابل پیگرد دانسته است.

ابراهیم نکو، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی، به فرارو گفته که «نه تنها باید این استخدام‌ها کنسل شود؛ بلکه باید جزییات این موضوع را به آگاهی مردم رساند تا این ذهنیت که در کشور بی‌عدالتی وجود دارد، از بین برود».

او عملکرد شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی را نیز «برازنده یک رییس دانشگاه» ندانسته و افزوده است: «این‌گونه رفتارها از سوی یک رییس دانشگاه به نوعی برخوردهای دیکتاتورمآبانه را در اذهان تداعی می‌کند. البته باید برای صحت و سقم این گونه رفتارها بررسی بیشتری صورت بگیرد؛ اما اگر این گفته‌ها صحت داشته باشد با موازین اسلامی و قانونی در تضاد است و باید با مرتکبین برخورد جدی شود.»

این عضو مجلس احتمال داده که کمیسیون آموزش به زودی در خصوص عملکرد ریاست دانشگاه علامه و موضوع استخدام‌های اخیر در این دانشگاه، «کنکاش جدی» صورت دهد.

از سوی دیگر، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده‌ی اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز به فرارو گفته که در دیدارش با تعدادی از استادان دانشگاه علامه، مطلع شده که در این دانشگاه، «بر مبنای رفتارهای فراقانونی و سلیقه‌ای چند دانشکده ایجاد کردند و بدون رعایت ضوابط و صلاحیت، هیات علمی به کار گماردند و کارهایی کردند که مخالف حفظ شأن و منزلت اساتید اصیل و دانشگاهیان می‌باشد».

او با بیان این‌که «پس از جمع‌آوری مستندات لازم» گزارش آن را به مردم اعلام خواهد کرد، افزود: «آنچه به ما اطلاع داده شده این است که آقای شریعتی پیاز داغ را خیلی زیاد کرده و به جای آنکه به دنبال علم و پژوهش باشند به مسائل دیگر پرداخته و عملکرد مناسب و رضایت‌بخشی در میدان علم و پژوهش نداشتند.»

پیرموذن با غیرقانونی خواندن استخدام بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه علامه در هفته‌های اخیر، با تاکید بر این‌که «مجلس به دلیل کمبود بودجه، اعتبار تحقیق و تفحص از دانشگاه‌ها را ندارد» گفت: «می‌توان سازمان بازرسی را در این مسأله دخیل کرد و یا به استناد یکی از موارد آیین‌نامه مجلس، موضوع را با آرای نمایندگان به قوه قضاییه ارجاع داد.»

موضوع استخدام غیرقانونی اعضای هیات علمی در دانشگاه علامه نخستین بار از سوی خبرگزاری ایلنا رسانه‌ای شد. خبری که با واکنش صدرالدین شریعتی روبه‌رو شد. او به خبرگزاری مهر گفت که تمام این عضویت‌ها بر اساس قانون بوده است و با توجه به تاسیس شش دانشکده‌ی جدید در این دانشگاه صورت گرفته است.

در این میان، گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه، صفحه‌ای را در فیسبوک با عنوان کمپین درخواست برکناری شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی در دولت یازدهم ایجاد کرده‌اند که این صفحه‌ی فیسبوکی حدود ۲۲۰۰ عضو دارد.

گفتنی است درخواست برای برکناری روسای دانشگاه‌ها در دولت یازدهم تنها به دانشگاه علامه محدود نمی‌شود، و کمپین‌های مشابهی نیز از سوی دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، سمنان و یزد در فیسبوک راه‌اندازی شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates