02.09.2013

صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد

بی‌بی‌سی: با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران برکنار و حسین سلیمی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه منصوب شده است.

سرپرست وزارت علوم در این حکم که روز دوشنبه ۱۱ شهریور، دوم سپتامبر – در یک روز تعطیل رسمی در ایران-، منتشر شده، از “تلاش‌های بیدریغ” و “خدمات شایسته” آقای شریعتی تشکر کرده و نوشته: “نقش جنابعالی در توسعه علم و فناوری و ارزش‌های اسلامی در کشور در ذهن همه دانش دوستان به یادگار خواهد ماند.”

آقای شریعتی حدود هشت سال ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت و مدیریت او انتقادهای فراوانی را برانگیخت. تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی، اخراج و بازنشسته کردن اساتید و برخوردهای شدید امنیتی با دانشجویان معترض از جمله انتقادهایی است که به آقای شریعتی وارد می‌شود.

حسین سلیمی حاکم کردن جو آرامش و دوستی میان هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه را از برنامه های خود دانست

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا با انتشار خبر انتصاب آقای سلیمی، درباره عملکرد آقای شریعتی، رئیس پیشین دانشگاه علامه نوشت: “مسائل حاشیه‌ای زیادی از جمله موضوع جذب هیات علمی خارج از روند قانونی، بازنشستگی خارج از عرف اساتید و همچنین بورسیه‌های خارج از روال عادی درباره این دانشگاه مطرح شد.”

کلیک حدود یک هفته پیش از صدور این حکم و در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، آقای شریعتی، به خبرگزاری مهر گفته بود که در سال تحصیلی جدید با جداسازی جنسیتی همه کلاس‌های مقطع لیسانس، دختران و پسران دانشجو در کلاس‌های جداگانه‌ای تحصیل خواهند کرد.

مهدخت بروجردی، مشاور سرپرست وزارت علوم و مدیرکل روابط عمومی این وزارت‌خانه به خبرگزاری تسنیم، گفت که آقای توفیقی، سرپرست وزارت علوم، حکم برکناری آقای شریعتی و انتصاب آقای سلیمی را شب گذشته صادر کرده بود و بر اساس آن آقای سلیمی کار خود را از فردا (سه شنبه ۱۲ شهریور) آغاز خواهد کرد.

در همین رابطه، آقای شریعتی به خبرگزاری تسنیم گفت که از برکناری‌اش به شکل رسمی مطلع نشده و “ساعت 12 هنگامی که روی منبر بوده” از تماس‌های فراوانی که با او گرفته شده فهمیده است که برکنار شده است.

او درباره برنامه آینده خود گفت: “من یک پیش‌نماز و منبری هستم و آخوندی‌ام بر همه‌چیز غلبه دارد. ضمن اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(دانشکده علوم روانشناسی و تربیتی) هستم و در این دانشگاه به تدریس ادامه خواهم مگر اینکه نخواهند به تدریس هم ادامه بدهم.”

به نوشته سایت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی دکترای رشته روابط بين‌الملل و عضو هيئت علمی و دانشيار دانشگاه علامه طباطبایی است و پیش از این ریاست دانشكده حقوق و علوم سياسی و معاونت فرهنگی و دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی را بر عهده داشته است.

مديریت گروه فرهنگ و ادب و فيلم و سريال شبكه دو تلویزیون ایران ، قائم مقامی مركز مطالعات فرهنگی بين المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات، مديریت گروه اجتماعی راديو و ریاست مركز هنرهای نمايشی وزارت ارشاد از دیگر سمتهای آقای سلیمی بوده است.

در پی عدم رای اعتماد مجلس به وزیر علوم پیشنهادی حسن روحانی، جعفر توفیقی با حکم آقای روحانی به سمت سرپرست وزارت علوم تعیین شد. او به تازگی در گفت و گو با روزنامه شرق، چاپ تهران، از برنامه بهبود وضعیت دانشگاه ها و ایجاد فضای باز سیاسی کلیک خبر داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates