05.09.2013

سخنان هاشمی درباره سوریه؛ اشتباه یا پیام ویژه

خودنویس: به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی خواسته است پیامی ویژه در ارتباط با حمله احتمالی به سوریه توسط آمریکا و متحدانش برساند.

بخش تحلیل خودنویس: عصر روز گذشته، خبرگزاری ایلنا، خبری از هاشمی رفسنجانی مخابره کرد که بر اساس خبر اولیه [2]، او بشار اسد و دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی به مردم این کشور معرفی می‌کرد. متن سخنان هاشمی رفسنجانی بر اساس خبر اولیه ایلنا، به این صورت بود:

«اکنون آمریکا، جهان غرب با همراهی برخی از کشورهای عربی تقریبا شیپور جنگ در سوریه را به صدا درآوردند كه خدا به مردم سوریه رحم کند. مردم سوریه در این ۲ سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند. مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»

اما پس از ساعاتی و به دنبال بازتاب بین‌المللی وسیع این خبر، که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان نیز بیان داشتند [3] که «این نخستین بار است که یک مقام رسمی در ایران، رژیم بشار اسد را مسؤول حمله شیمیایی به مردم این کشور معرفی می‌کند»، بخش انتهایی سخنان هاشمی رفسنجانی در خبرگزاری ایلنا [4]، به این صورت تغییر یافت:

«مردم سوریه از یک طرف مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند.»

برخی این خطا را نوعی گاف رسانه‌ای یا به اصطلاح اشتباه لپی تلقی کردند؛ اما به نظر نمی‌رسد در چنین فضایی، که خود هاشمی نیز یک روز پیش از آن، با حساس ارزیابی کردن اوضاع، از موضع‌گیری کانال‌های غیررسمی در سیاست خارجی انتقاد کرده و گفته بود [5] «باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیرمرتبط، پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسؤول بیان شود»، چنین تحلیل و توجیهی چندان معقول باشد. همچنین باید توجه داشت که رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی، تحت اشراف، نظارت و کنترل دقیق نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند و انتشار چنین خبر مهمی، در چنین شرایط حساسی که مستقیماً به امنیت ملی کشور مرتبط است، در دولتی کاملاً امنیتی را نمی‌توان صرفاً یک گاف رسانه‌ای تلقی کرد.

به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی، که در انتخابات اخیر، یک بار دیگر نشان داد که روباه پیر و سَیّاس کَیّاس جمهوری اسلامی است و بقای این نظام، برای او از هر چیز دیگری مهم‌تر است، به این روش، خواسته است پیامی ویژه را در ارتباط با حمله احتمالی به سوریه توسط آمریکا و متحدانش ارسال نماید.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates