02.09.2013

چه کسانی حاجیان را در سال ۱۳۶۶ به کشتن دادند

خودنویس: یکی از نکات پنهان مانده دهه ۶۰، ماجرای «حج خونین» ۱۳۶۶ است. آیت‌الله منتظری در نامه‌ای به خمینی می‌نویسد: «تندی بچه‌ها و بی‌برنامگی اجمالا هجوم از طرف بچه‌های نپخته ما شروع شد و سوژه به دست دشمن داد.»

«حج خونین» سال ۱۳۶۶، برای بسیاری از مخاطبین سیمای جمهوری اسلامی تنها یک پیام داشت. جنایت یک طرفه رژیم سعودی و کشتار حجاجی که در راه‌پیمایی صلح آمیز «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند.

اما مخاطبان رسانه‌های غیر ایرانی چیزهایی دیگری خوانده و شنیده بودند: «درگیری نیروهای انتظامی عربستان با حجاج ایرانی در نزدیکی مسجد الحرام».

آیت‌الله منتظری اما بعد از واقعه، در نامه‌ای به آیت‌الله خمینی به نقش «بچه‌ها» و «هجوم ناپخته» آنان اشاره می‌کند. مراد از بچه‌ها، نمی‌تواند حجاج غیر دولتی باشد.

یک کارمند سابق مجلس به خودنویس می‌گوید که تعدادی از کارمندان دولت، از جمله اعضای وزارت اطلاعات جزو کشته‌ شدگانی بوده‌اند که در هجوم اولیه نقش داشته‌اند.

آیت‌الله منتظری می‌نویسد: «بسیاری از افراد مورد اطمینان كه خود ناظر جریان و در خط مقدم راهپیمایی بوده‌اند می‎گویند همهٔ گناه گردن سعودی‌ها نیست و ممكن بود راهپیمایی آبرومندانه انجام شود و به این‌جا هم منجر نشود، ولی در اثر تندی بچه‌ها و بی برنامگی اجمالاً هجوم و حمله از طرف بچه‌های نپختهٔ ما شروع شد و سوژه به دست دشمن داد، هر چند دشمن مجهز و مهیا بود و دنبال بهانه می‎گشت تا ما را سركوب كند. دشمن در سال قبل از آن در موضوع جاسازی و قرار دادن مواد منفجره در ساكهای حجاج با ما عاقلانه برخورد كرد و تا اندازه‌ای اغماض كرد و ما موضوع را رسيدگی نكردیم بلكه مغرور شدیم و در سال بعد چنین مصیبت بزرگی برای عالم اسلام رخ داد.»

برخی از مطلعین، از نقش موسوی خوئینی‌ها و نیز محسن میردامادی در تحریک نیروهای نظام جمهوری اسلامی در ماجرا سخن می‌گویند.

منبع خودنویس می‌گوید که «روح آقای کروبی از این اقدام آقایان خبردار نبود». با این حال، برخی در سال ۱۳۶۶، مسوولیت را متوجه مهدی کروبی کرده بودند.

عدم بررسی مساله از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و انداختن همه تقصیرات به گردن رژیم عربستان، و همچنین واکنش‌های اولیه مقام‌های نظام به مساله باعث شد که حتی دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی، اقدام به برگزاری کنفرانسی در دفاع از صیانت «حرمین شریفین» کند.

این در حالی است که آیت‌الله خمینی در نامه‌ای رسمی، از مقام‌های درگیر حج، از جمله کروبی و خاتمی خواستار «رعایت آداب شرعی و اخلاقی در مراسم حج» شده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates