05.09.2013

کمیته روابط خارجی سنا قطعنامه اقدام نظامی علیه سوریه را تصویب کرد

بی‌بی‌سی: کمیته روابط خارجی سنا با اختلاف سه رای این طرح را تصویب کرد

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اقدام نظامی علیه سوریه در واکنش به آنچه دولت ایالات متحده می گوید استفاده دولت این کشور از سلاح های شیمیایی است را تصویب کرده است.

این کمیته با ۱۰ رای موافق در مقابل هفت رای مخالف این طرح را به صحن مجلس سنا فرستاد که احتمالا هفته آینده به رای گذاشته خواهد شد.

این طرح درحالی در کمیته روابط خارجی تصویب شد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای جلب حمایت بین المللی از اقدام تنبیهی نظامی علیه حکومت سوریه می کوشد.

این طرح استفاده محدود از نیروی نظامی در سوریه را برای ۹۰ روز مجاز می کند، اما اجازه پیاده کردن نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را نمی دهد.

علیرغم رای روز چهارشنبه سرنوشت این طرح در صحن سنا معلوم نیست.

براساس بررسی شبکه ای بی سی، تاکنون فقط ۲۱ سناتور گفته اند که احتمالا از این قطعنامه حمایت خواهند کرد.

سیزده نفر از آنها گفته اند که احتمالا با قطعنامه مخالفت خواهند کرد و ۶۶ سناتور هنوز تصمیم نگرفته اند یا رای آنها معلوم نیست.

با این حال انتظار می رود که این آمارها با تغییر عبارت بندی قطعنامه تغییر کند. به علاوه فشار کاخ سفید و متحدان آن در کنگره هم احتمالا بر نحوه آرای سناتورها موثر خواهد بود.

پیشتر ژان مارک ارو، نخست وزیر فرانسه هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی در قبال حمله شیمیایی در سوریه اقدامی نکند، “پیامی اشتباه” برای ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ارو که در پارلمان فرانسه از تصمیم دولت این کشور برای مشارکت در حمله نظامی به سوریه دفاع می‌کرد، گفت که انفعال در این زمینه صلح و امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد.

نخست‌وزیر فرانسه در پارلمان این کشور از اقدام نظامی علیه سوریه دفاع کرد

نخست وزیر فرانسه این سوال را مطرح کرد که در صورت اقدام نکردن “چه اعتباری برای تعهدات بین‌المللی ما در قبال منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته ای باقی خواهد ماند؟”

آقای ارو در ادامه خطاب به نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: “چه پیامی برای رژیم‌های دیگر خواهد فرستاد… من هم مثل شما به ایران و کره شمالی فکر می‌کنم. پیام روشن است: می‌توانید به کارتان ادامه دهید.”

رای گیری روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی سنا پس از شهادت جانی کری وزیر خارجه، چاک هیگل وزیر دفاع و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک انجام شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آن نشست در روز سه شنبه هشدار داد که اقدام نکردن علیه سوریه “پیام خطرناکی” به ایران و کره شمالی خواهد فرستاد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا هم در اظهار نظری مشابه در همان جلسه گفت اگر آمریکا به سوریه حمله نکند در مصاف با ایران در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور ضعیف به نظر خواهد آمد.

نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور گفت تردیدی وجود ندارد که حکومت سوریه مسئول حمله شیمیایی دو هفته پیش در حومه دمشق بوده است.

فرانسه از همان ابتدا گفته بود که در کنار آمریکا در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت خواهد کرد.

بعد از رای منفی پارلمان بریتانیا به مشارکت در حمله نظامی علیه سوریه، دولت فرانسه هم از سوی مخالفان در پارلمان تحت فشار قرار گرفت تا درباره این موضوع رای‌گیری کند، اما فرانسوا اولاند که بنا بر قانون اساسی فرانسه نیازی به کسب اجازه پارلمان ندارد، تاکنون زیر بار این فشارها نرفته است.

این بحث امروز، چهارشنبه ۴ سپتامبر، در پارلمان فرانسه مطرح شد، اما درباره آن رای‌گیری نخواهد شد.

بعد از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت که حمله نظامی به سوریه را به رای کنگره موکول می کند، فرانسه هم اعلام کرد که به تنهایی علیه سوریه اقدام نخواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates