17.01.2013

پروژه تلویزیونی جدید وزارت اطلاعات: شکار «شبکه جاسوسی»

خودنویس: شب گذشته، گزارش وزارت اطلاعات از «شکار» شبکه جاسوسی مرتبط با «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» از شبکه اول سیما به نمایش درآمد. وزارت اطلاعات مدعی است افراد این شبکه می‌خواسته‌اند «دانشمندان ایرانی را مورد شناسایی و تخلیه اطلاعاتی» قرار داده و اسامی بعضی را برای «حذف فیزیکی و ترور» در اختیار «ترویست‌های غربی» قرار دهد.

بر اساس گزارشی که شب گذشته پخش شد، «متی ولوک» در سال ۲۰۰۸ شبکه کاریابی‌ «New Generation Recruitment*» را در کشور اسلوواکی راه‌‌اندازی کرده و با گروه‌هایی در کشورهای اروپایی قراردادهایی منعقد کرده بود. بر پایه گزارش سیما و گفته این شهروند اسلوواکی، فردی به نام «ستیو لوگانو» در سال ۲۰۰۹ با او از طریق ایمیل تماس گرفته که بعدا متوجه شده که او «افسر ارشد اطلاعاتی CIA است» که قصد اجرای یک پروژه بسیار گسترده اطلاعاتی را در ایران دارد».

در گزارش پخش شده از سیما، از افراد دیگری از کشورهای آمریکا، مالزی، مراکش و آفریقای جنوبی که عضو شبکه بوده‌اند نیز یاد شده است.

به گفته وزارت اطلاعات، متی والوک «مجری طرح جدید سازمان جاسوسی آمریکا» برای نفوذ در لایه‌های «نخبه کشور»، اطلاعات ذی‌قیمتی را از پیشرفت‌های علمی ایران جمع‌آوری و پس از یک سال عازم پاریس می‌شود تا با افسر ارشد «سازمان سیا» دیدار کند که این فرایند از سال ۲۰۰۹ شروع شده و تا تابستان امسال ادامه یافته است.

متی ولوک ادعا می‌کند که یک کارشناس ایرانی نرم‌افزار را با تماس‌های آن‌لاین جذب و با وعده‌های مالی و تحصیلی تحت تاثیر قرار داده و بعدا برای استخدام این فرد در تهران با او ملاقات کرده است. این فرد که در گزارش «الف.ش.» معرفی شده امیدوار بوده جذب شرکت خارجی شده و بتواند ادامه تحصیل دهد. متی ولوک به علاوه بر اساس خواست «افسر ارشد اطلاعات» یک وب‌سایت دیگر نیز راه‌اندازی می‌کند و بعد به سراغ یک پژوهشگر دانشگاهی ایرانی می‌روند.

این پژوهشگر «فریب خورده» در سال ۲۰۱۱ در «وین» با «ستیو لوگانو» و یک افسر اطلاعاتی آمریکایی دیدار کرده است که لوگانو از او می‌خواهد که با «دو نفر از اساتید دانشگاهی در ایران ارتباط بگیرد که در پروژه‌های هسته‌ای ایران هم فعال بوده‌اند.»

متی ولوک در باره خواسته‌های افسران اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: «در دیدار آخر که قرار بود و بعدش من به ایران برگردم پرسشنامه‌‌ای را به زبان فارسی و انگلیسی به من داد و گفت حتما باید این پرسشنامه‌ها پر شونو حتما برای او ارسال بکنم، لوگانو بعد از این ماجرا مرا به هنری افسر اطلاعاتی که متمرکز روی برنامه هسته‌ای ایران بود معرفی کرد، من هم قرار بود اطلاعات را به او بدهم،رفتار هنری با استیو خیلی فرق می‌کرد، صحبت‌های او آشکارا نشان می‌داد که اون قصد حذف فیزیکی بعضی از دانشمندان ایرانی را دارد و یا حداقل می‌خواهد موقعیت کاری و اجتماعی آنها را به خطر بیندازد، هنری حتی گاهی حرف از ترور دانشمندان ایرانی هم می‌زد.»

وزارت اطلاعات در ادامه گزارش به راه‌های نفوذ برای شناسایی محققین ایرانی و نهایتا «دانشمندان هسته‌ای» از سوی این شبکه می‌پردازد.

پژوهشگر«فریب خورده» در باره دیدار آخرش با متی در تهران می‌گوید:«وقتی [متی] به ایران اومد در لابی یکی از هتل‌های تهران ما همدیگرو دیدیم بعد از اون بود که نیروهای وزارت اطلاعات با من ارتباط گرفتند و طی صحبت‌هایی که شد من از ماهیت واقعی اون افراد مطلع شدم.»

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که افراد این شبکه می‌خواسته‌اند «دانشمندان ایرانی را مورد شناسایی و تخلیه اطلاعاتی» قرار داده و اسامی بعضی را برای «حذف فیزیکی و ترور» در اختیار «ترویست‌های غربی» قرار دهد.

متی ولوک با ابراز «ندامت» در مقابل دوربین با اشاره به نحوه دستگیری‌اش می‌گوید: «من می‌دانم که به وسیله فعالیتم موقعیت برخی از ایرانی‌ها را به خطر انداختم و برای این کار هم بسیار متاسفم چرا که کورکورانه به ماموران سیا اعتماد کردم و تا به خودم اومدم دیدم من هم یک عامل اطلاعاتی شدم که دارم برای آنها کار می‌کنم من خیلی متاسفم و امیدوارم با اطلاعاتی که در اختیار وزارت اطلاعات ایران قرار دادم مانع فعالیت دوباره خرابکارانه آمریکا علیه مردم ایران باشم.» او در پایان از «ملت ایران» عذرخواهی کرده است.

یک کارشناس امور امنیتی (نام محفوظ) به خودنویس گفت که روش مورد ادعای وزارت اطلاعات در مورد نحوه جذب نیرو توسط سازمان سیا منطقی به نظر نمی‌آید و داستان می‌تواند ساختگی باشد. به گفته این کارشناس، اعلام این مساله در مقطع زمانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و نیز در هنگام حضور مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران بعد از ماه‌ها کشمکش جای تامل دارد و هنوز معلوم نیست طرح وزارت اطلاعات از پیش کشیدن افرادی با ملیت‌های مختلف (مالزی، مراکش، آفریقای جنوبی) به این پرونده چیست. تا این لحظه صحت ادعای وزارت اطلاعات به اثبات نرسیده است. این کارشناس امنیتی به خودنویس گفت: «می‌توان بر اساس ادعای وزارت اطلاعات چنین برداشت کرد که این وزارت‌خانه می‌خواهد قدرت خود را به رخ بکشد و نشان دهد که توانایی کشف و کنترل شبکه‌های جاسوسی بین‌المللی را در ایران دارد.»
از سوی دیگر، به گفته یک کارشناس ساکن آمریکا، از نظر امنیتی شاید ایران می خواهد «طرح مساله» کند و پای چند کشور را وسط ماجرا بیاورد چون برایش چیزی معلوم و مشهود نبوده است. این کارشناس معتقد است که اداره امنیت خارجی و ضد جاسوسی وزارت اطلاعات نیز چندان قدرتمند نیست.

این گزارش به محض دریافت نظرها و تحلیل و خبرهای جدیدتر، تکمیل خواهد شد.

* سایت‌ موسسه مورد اشاره در حال حاضر فعال نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates