11.09.2013

برخورد خشونت‌آمیز پلیس ترکیه با معترضان

دویچه‌وله: در پی مرگ یک جوان معترض در ترکیه خشونت و درگیری بار دیگر به این کشور بازگشته است. شهر استانبول شاهد زد و خورد میان نیروهای انتظامی و تظاهرکنندگان بود. در جنوب این کشور نیز درگیری‌هایی میان طرفین روی داد.

ترکیه بار دیگر صحنه تظاهرات اعتراضی و درگیری شده است. شامگاه سه‌شنبه (۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور) هزاران نفر در این کشور به خیابان‌ها رفتند.

مرگ یک جوان ۲۲ ساله در جریان یکی از تجمعات اعتراضی در شهر آنتاکیه خشم مردم را برانگیخت. او روز دوشنبه (۹ سپتامبر) در پی اصابت کپسول گازاشک‌آور به سرش، جان خود را از دست داده بود. تظاهراتی اعتراضی که سه‌شنبه شب (۱۰ سپتامبر) در استان هاتای، واقع در جنوب ترکیه برگزار شد، به خشونت و درگیری انجامید.

در استانبول نیز ماموران پلیس برای سرکوب و متفرق کردن تظاهرکنندگان به گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش متوسل شدند.

به گفته‌ی شاهدان عینی مأموران پلیس در جریان عملیات خود از گلوله‌های پلاستیکی نیز استفاده کرده و در جریان زدوخوردها حتی افرادی که در تظاهرات مشارکت نداشتند، هدف قرار گرفتند.

طبق گزارش سایت اینترنتی اشپیگل ماموران پلیس در خیابان استقلال که به میدان تقسیم می‌انجامد، بی‌هدف به سوی معترضان شلیک کردند.

به نوشته وبلاگ‌نویسان ترکیه، میزان گاز‌های اشک‌آوری که نیروهای انتظامی شلیک کردند، آنقدر زیاد بود که دیدار مقدماتی تیم ملی جوانان زیر ۲۱ سال ترکیه مقابل سوئد که در استانبول برگزار می‌شد، به علت نفوذ گاز به فضای استادیوم با یک ساعت و نیم تأخیر برگزار شد.

سایت اشپیگل در ارتباط با برخورد خشونت‌آمیز پلیس با تظاهرکنندگان سخنان جوانی ۲۳ ساله را نقل کرده که گفته است: «اگر دولت ما از اینکه در کسب میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ از توکیو شکست خورده، متعجب است، بهتر است که به برخورد و رفتار نیروهای انتظامی‌اش نگاهی بیاندازد.»

در آنکارا، پایتخت ترکیه و همچنین دیگر شهرهای این کشور درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس روی داد. از آغاز ماه سپتامبر ترکیه بار دیگر شاهد حرکت‌های اعتراضی مردم این کشور است، اگر چه این اعتراضات از لحاظ حجم و شدت به مانند رویدادهای ماه ژوئن سال جاری نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates