13.09.2013

وزارت خارجه ایران به ‘کشورهای حامی’ مجاهدین خلق هشدار داد

بی‌بی‌سی: وزارت خارجه ایران با استقبال از تخلیه اردوگاه اشرف، به کشورهای دیگر در مورد حمایت از این سازمان هشدار داده است.

روز جمعه، ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر)، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی متن بیانیه وزارت امور خارجه در واکنش به خبر انتقال اعضای باقیمانده سازمان مجاهدین خلق ایران از اردوگاه اشرف را پخش کرد.

در این بیانیه، وزارت خارجه ضمن ابراز خرسندی از بسته شدن اردوگاه اشرف، “از تلاش های صادقانه” دولت عراق برای منتقل کردن این افراد قدردانی کرده است.

وزارت خارجه ایران افزوده است که جمهوری اسلامی در چندین نوبت به نماینده سازمان ملل متحد در عراق نسبت به تداوم حضور اعضای مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف و “شرارت‌ها و ماجراجویی‌های آنها هشدار داده بود.” بیانیه وزارت خارجه در توضیح افزوده است: “اقدامات این سازمان تروریستی و برخی حامیان شناخته شده آنان در اتهام‌زنی به دیگران از جمله در جریان درگیری‌های اخیر اردوگاه اشرف نیز نمونه‌ای از توطئه و ماجراجویی آنان است.”

این بیانیه با تاکید بر حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و دولت عراق در اخراج هر چه سریع‌تر اعضای مجاهدین خلق از اردوگاه موقت ترانزیت “مسئولیت حقوقی و قانونی کشورهای حامی این سازمان تروریستی را یادآور شده و ضرورت قطع پشتیبانی مادی و سیاسی آنان از این گروه تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد.”
تصاویر کشته شدگان اردوگاه اشرف

در مورد عوامل کشتن چند ده تن از ساکنان اردوگاه اشرف نظرات متفاوتی ابراز شده است

روز چهارشنبه گزارش شد که ۴۲ تن از اعضای مجاهدین خلق که در پی حادثه کشته شدن دهها تن از ساکنان اردوگاه در روز ۲ سپتامبر همچنان در اردوگاه باقی مانده بودند از این اردوگاه تخلیه شده‌اند. شورای مقاومت ملی، که سازمان مجاهدین خلق را نیز پوشش می‌دهد، ضمن تایید این خبر، گفت که مریم رجوی، رئیس شورا، از ساکنان اشرف خواسته بود این محل را ترک کنند.

تخلیه پایگاه اشرف حدود ده روز پس از وقوع درگیری در این پایگاه صورت گرفته که در جریان آن، ۵۲ تن از ساکنان این اردوگاه کشته شدند. مجاهدین خلق ماموران عراقی را به حمله و کشتار اعضای خود متهم کرده‌اند، اما دولت عراق این اتهام را مردود دانسته است. برخی منابع جمهوری اسلامی گفته‌اند که اعضای خانواده‌های شهروندان عراق که به دست مجاهدین کشته شده بودند، برای انتقام‌گیری به اردوگاه حمله کردند و برخی منابع دیگر نیز کشته شدن ساکنان اردوگاه اشرف را نتیجه درگیری بین آنان گزارش کرده‌اند.
تلاش برای انتقال به خارج

رادیو دولتی ایران در گزارش خود، گفته است که چند تن از اعضای ارشد مجاهدین خلق از جمله کشته شدگان حادثه ۲ سپتامبر بوده اند و می‌افزاید که در “انتفاضه شعبانیه” مردم جنوب عراق که در سال ۱۹۹۱ میلادی روی داد، اعضای سازمان مجاهدین خلق هم همراه نیروهای ارتش عراق مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گریگوری بوسزتین، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، با تایید استقرار تمامی اعضای مجاهدین در اردوگاه آزادی – کمپ لیبرتی – در نزدیک فرودگاه عراق، گفته است که انتقال این افراد به سایر کشورها در اولویت قرار دارد. سازمان ملل در سال های اخیر در صدد یافتن کشورهایی بوده که مایل به پذیرش اعضای سازمان مجاهدین باشند. در ماه ژوئن، آلبانی ۷۱ نفر را پذیرفت و آلمان نیز گفته است به یکصد نفر از این افراد پناهندگی خواهد داد.
کمپ لیبرتی

تمامی ساکنان اردوگاه اشرف به کمپ لیبرتی منتقل شده اند

کمپ لیبرتی در زمان اشغال عراق یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها بود که بعدا دولت عراق آن را برای اسکان موقت مجاهدین خلق اختصاص داد.

سازمان مجاهدین خلق در دهه ۱۳۴۰ شمسی به عنوان یک گروه مخالف حکومت وقت ایران تشکیل شد و در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ فعالانه شرکت داشت. برخی از حامیان مهم انقلاب اسلامی از جمله فرزندان تعدادی از روحانیون ارشد جمهوری اسلامی عضو سازمان بودند.

پس از استقرار جمهوری اسلامی، اختلاف نظر رهبران این گروه با آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، باعث برخوردهای خیابانی بین اعضا و هواداران مجاهدین و طرفداران حکومت شد. در واکنش به این وقایع، تعداد زیادی از اعضا و هواداران مجاهدین خلق بازداشت و شماری از آنان اعدام شدند. سازمان مجاهدین خلق نیز متقابلا به اقداماتی مانند بمب گذاری و ترور مقامات و طرفداران حکومت روی آورد که از جمله می‌توان به بمب گذاری منجر به زخمی شدن آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

رهبری و شماری از اعضای این گروه بعدا به خارج گریختند و تعدادی از آنان در عراق مستقر شدند. پس از اشغال خاک عراق توسط ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ ، آمریکاییان اعضای سازمان مجاهدین خلق را به عنوان “نفرات مسلح غیرمتخاصم” مورد شناسایی قرار دادند و پس از خلع سلاح آنان، حفظ امنیت این افراد را برعهده گرفتند. با خروج آمریکاییان، این مسئولیت به دولت عراق سپرده شد که همواره از سوی دولت ایران تحت فشار قرار داشته تا مجاهدین را از عراق اخراج کند.

درگذشته، برخی کشورها سازمان مجاهدین خلق را گروه تروریستی می‌دانستند اما به گفته منابع شورای ملی مقاومت، این گروه در سال‌های اخیر در هیچ عملیات تروریستی شرکت نکرده و در چند سال اخیر، اتحادیه اروپا و ایالات متحده این سازمان را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کرده‌اند.

در عین حال، اعضای مجاهدین خلق در افشای برنامه‌های هسته‌ای ایران نقشی مهم ایفا کرده و در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی آنان را “دروغ پرداز و اتهام زننده” معرفی کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates