15.09.2013

ویدئوهای تازه انتشار نشان می‌دهند: فرماندهان ایرانی ارتش و گردان ریاست‌جمهوری سوریه

رادیوفرانسه:

تصویری از مسوول بیسیم‌های مقر فرماندهی«حضرت زینب» در نزدیکی حلب

به تازگی ویدئوهایی از سوی شبه نظامیان مخالف اسد منتشر شده که نشان دهنده حضور تعداد زیادی از فرماندهان ایران در جبهه های جنگ داخلی سوریه است. این ویدئوهای منتشر شده حاوی تصاویری از داخل مقر فرماندهی بخشی از نیروهای ارتش سوریه و نیروهای وفادار به بشار اسد است.حضور ایرانی ها در این مقر فرماندهی تا حدی است که تمامی اعلانات و بیانیه های این مقر به دو زبان فارسی و عربی روی دیوار نصب شده اند.
آنچه که در ویدئوهای تازه منتشر شده به چشم میخورد آن است که ایرانیان حاضر در سوریه در سطوح بالای فرماندهی قرار دارند.
در بخش های زیادی از این ویدئوها دیده میشود که نظامیان ایرانی در حال دستور دادن به زیردستان سوری خود هستند. در دو ویدئو یکی از فرماندهان سپاه پاسداران که ناظران به هویت وی دست یافت به نام اسماعیل حیدری دیده میشود. خبر مرگ وی در سوریه، به تازگی توسط رسانه های اصولگرا منتشر شده و وی را شهید مدافع از حرم حضرت زینب خوانده و از او به عنوان «فرمانده بزرگ» یاد شده است.-در برخی از سایت های خبری نیز سعی شده وی را مستندساز معرفی کنند-
حتی در بخش دیگری از یک ویدئوی منتشر شده، دستور مواخذه یک سرباز به زبان فارسی و عربی به علت سرپیچی از قوانین و وارد آوردن خسارت به خودروی تحت اختیارش دیده میشود.

در این ویدئو سردار «اسماعیل حیدری» در حال دستور دادن به یک فرمانده گردان ریاست جمهوری سوریه دیده میشود. او در گفتگو با یک فرمانده گارد ریاست جمهوری بر پخش شدن نیروهای او در کل منطقه و عدم تجمع در یک نقطه تاکید میکند. او در این ویدئو همچنین تاکید میکند ایرانی های زیادی در صحنه نبرد نیستند و آنها بیشتر در هدایت و فرماندهی نبرد دست دارند

یا در بخش دیگری از ویدئو دیده میشود که آقای اسماعیل حیدری در حال دستور دادن و نشان دادن استراتژی جنگی حتی به اعضای گارد ریاست جمهوری سوریه است، گارد ریاست جمهوری مهمترین بخش ارتش سوریه بوده و تحت فرماندهی برادر کوچکتر بشار اسد قرار دارد.
یا در ویدئوهای مختلف صداهای فراوانی به زبان فارسی از بیسیم به گوش میرسد. حتی در یک ویدئو بیسیمچی ایرانی مقر فرماندهی نیز به وضوح در دیده میشود و از فردی به نام شاهین نادعلی سراغ میگیرد.

ویدویی که نشان دهنده مسوول ایرانی بیسم مرکز فرماندهی «حضرت زینب» است که تمام مکالمات نیز به زبان فارسی صورت میگیرد

اینکه این فیلم ها از کجا به دست مخالفان بشار اسد رسیده است نیز خود موضوع قابل بحثی است.
بر اساس ادعای «بریگاد داوود» گروهی از مخالفان مسلح بشار اسد که در ابتدا این فیلم را منتشر کرده اند، این فیلم ها از یک دوربین و در پی حمله آنها به یک مقر فرماندهی ارتش سوریه به دست آمده است. آنها مدعی شده اند در پی حمله به یک مقر نظامی و کشتن حدود 15 ایرانی حاضر در آنجا این ویدئوها را به دست آورده اند.
با توجه به انتشار خبر مرگ یک مستندساز ایرانی در سوریه و با توجه به فیلم هایی که منتشر شده است، به نظر میرسد این ویدئوها، بخش هایی از «راشهای» -تصاویر ابتدایی گرفته شده اما تدوین نشده- فیلم مستندی است که هادی باغبانی، در حال ساخت آن بوده اند.

در این ویدئو، دیده میشود که یک فرمانده ایرانی درحال مدیریت صحنه نبرد است، نکته جالب اینکه وی در بخشی به زبان فارسی به دیگر مبارزان تاکید میکند مهمات زیادی در اختیار ندارند

به طور مثال در بخشی از یک ویدئو دیده میشود، فیلم بردار میخواهد از راه پله های مقر بالا برود، اما این صحنه را دوبار تکرار میکند شاید به این دلیل که از برداشت اول خود راضی نبوده است.
میتوان به نکات جالب دیگری نیز در این ویدئوها اشاره کرد به طور مثال در یک ویدئوی دیگر میتوان به هویت یکی دیگر از فرماندهان ایرانی حاضر در سوریه پی برد:محسن حیدری.

در این ویدئو یک فرمانده دیگر ایرانی دیده میشود که رو به دوربین میگوید در حال جمع کردن تیمی برای «جمع کردن سمت چپ» درگیری است و به سربازان سوری در این راستا دستور میدهد. در این ویدئو دو ایرانی دیگر نیز دیده میشوند که گمان میرود فردی که روی تانک ایستاده است محسن حیدری، از دیگر کشته شدگان ایرانی در سوریه است

نکته جالب توجه دیگر، تاکید بر گفتگو به زبان رمز در این ویدئوها است. در یک ویدئو دیده میشود که بخشنامه ای به زبان فارسی وعربی در مقر فرماندهی نصب شده و در آن بر کم حرف زدن پشت بیسیم و استفاده از زبان کد تاکید شده است و یا در ویدئویی دیگر دیده میشود که فردی به زبان فارسی به زبان کد به مقر فرماندهی گزارش میدهد: «اون شتر حامله شد»

ویدئویی که سردار اسماعیل حیدری در حال دستور دادن به سربازان سوری است همچنین در این ویدئو است که شنیده میشود کسی در بیسیم به رمز میگوید:«اون شتره حامله شد»

پیش از این نیز مخالفان سوری ویدئوهای مختلفی را از ایرانیان حاضر در سوریه که دستگیر کرده بودند، به انتشار رسانده بودند که در بسیاری از موارد به نظر میرسد اسرای ایرانی آنان افراد عادی بودند که کارت پایان خدمت آنها به عنوان مدرک عضویت آنها در سپاه و یا ارتش در ویدئوها نشان داده میشد. اما این بار این ویدئوها دلایلی محکمتری از حضور فرماندهان نظامی ایران برای کمک به دولت بشار اسد برای شکست مخالفان نظامی او در نبرد طرفین است.

در این ویدئو دیده میشود که در مقر فرماندهی «حضرت زینب» تمامی اعلان ها و بیانیه ها به دو زبان عربی و فارسی است و حتی شماره اتاق ها به فارسی نوشته شده اند. در یکی از اعلان ها محکومیت یک سرباز به علت تخلف دیده میشود و در دیگری نیز برخی از دستورهای امنیتی عنوان شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates