16.09.2013

اوباما: با حسن روحانی نامه رد و بدل کرده ام

رادیوفردا: باراک اوباما روز یکشنبه، ۲۴ شهريور، گفته است که به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رئيس جمهوری ايران هم به اين نامه پاسخ داده است.

آقای اوباما تاکید کرده است که جمهوری اسلامی می‌داند که نگرانی آمريکا درباره تلاش‌های ايران برای دستيابی به سلاح هسته‌ای در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مسئله‌ای بسيار بزرگتر است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رییس جمهوری آمریکا که با برنامه «اين هفته» شبکه تلويزيونی «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: حسن روحانی، رييس جمهوری ايران از ظرفيت ديپلماسی برای حل مناقشه هسته‌ای ايران آگاه است، ولی این مسئله به صورت ناگهانی و «آسان حل نخواهد شد.»

رييس جمهوری آمريکا جزييات بيشتری از نامه خود به حسن روحانی ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای اوباما در همين زمينه گفته است:«به نظرم وقتی مجموعه‌ای از تهديد واقعی در زمینه استفاده از زور همراه با تلاش‌های جدی ديپلماتيک وجود داشته باشد، می‌توان به توافق دست يافت.»

وی تصریح کرد: رویکرد دولت آمریکا در قبال تسلیحات شیمیایی سوریه باید به ایران نشان دهد که برای يک رویارویی تسلیحاتی، پتانسیل حل مسئله به شکل دیپلماتیک وجود دارد.

رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که ترجیح او برای حل مسئله به شکل دیپلماتیک، به این معنا نیست که او به تهران حمله نمی‌کند.

باراک اوباما گفته است که ایرانیان می‌دانند که برنامه هسته‌ای آنها در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مسئله بسیار بزرگتری برای آمریکا است.

وی همچنين اضافه کرد:«تهديدی که يک ايران هسته ای عليه اسرائيل ايجاد خواهد کرد،‌ خطری بسيار نزديکتر برای منافع اصلی ما است.»

رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين پرسش که ايا با حسن روحانی تماس گرفته، ضمن تاييد تماس متقابل بين خود و رييس جمهوری ايران گفته است :«ما هنوز مستقيما با هم صحبت نکرد ايم.»

جرج استفانوپولوس، مجری برنامه« اين هفته» شبکه «ای بی سی» از آقای اوباما پرسيد که آيا اين تماس از طريق نامه بوده است؟ رييس جمهوری آمريکا در پاسخ گفت:«بله.»

پیشتر محمدجواد ظریف در ۱۸ شهریور در پاسخ به پرسشی در خصوص مسئله سوریه گفته بود:« پيام‌هايی بين ايران و آمريكا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همين روش ادامه می‌دهيم.»

وزیر خارجه ایران به جزییات پیام‌های رد و بدل شده میان تهران و واشینگتن و سطح آن اشاره‌ای نکرد،‌ ولی گفته بود:«فعلا قصدی برای مذاكره مستقيم با آمريكا در موضوع سوريه نداريم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates