18.01.2013

مذاکرات ایران و آژانس اتمی بدون نتیجه پایان یافت

دویچه‌وله: مذاکرات دو روزه هیئت کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران بدون دستیابی به هرگونه نتیجه‌‌ی عملی پایان یافت. کارشناسان آژانس موفق به بازید از تاسیسات پارچین نشدند. دور بعدی مذاکرات در اواسط فوریه برگزار می‌شود.

هفتمین دور از مذکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شامگاه پنج‌شنبه (۲۸ دی/۱۷ ژانویه) بدون هیچ نتیجه‌ی ملموسی در تهران پایان یافت. هیئت کارشناسی آژانس اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس روز جمعه تهران را ترک خواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌های غربی در وین مذاکرات دو روزه هیات کارشناسان آژانس اتمی در تهران با بن‌بست مواجه شده است. هیات ایرانی را در این مذاکرات علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی سرپرستی می‌کرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک یکی از خواست‌های محوری آژانس اتمی، یعنی بازید از تاسیسات نظامی پارچین در نزدیکی تهران بار دیگر با مخالفت ایران روبرو شده و کارشناسان آژانس برای چندمین بار با دست خالی به وین باز می‌گردند.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی به ادامه گفت‌وگوها با ایران خوشن‌بین نیست یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی به ادامه گفت‌وگوها با ایران “خوشن‌بین” نیست

آژانس اتمی بطور مشخص خواهان دست‌یابی به مدارک و گفت‌وگو با متخصصان ایرانی در ارتباط با تاسیسات پارچین شده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این ظن وجود دارد که در مرکز نظامی پارچین آزمایش‌های هسته‌ای برای ساخت چاشنی بمب اتمی یا بخش‌هایی از آن صورت گرفته باشد.

ایران در مقابل با استناد به پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای خود را موظف به قبول درخواست آژانس اتمی برای بازدید از پارچین نمی‌داند.

سکوت درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵

در دیدار ایران و آژانس اتمی در ماه دسامبر ۲۰۱۲ (۲۳ آذر) هر دو طرف مذاکرات را “مثبت ومطلوب” ارزیابی کرده بودند، اما پیش از مذاکرات اخیر، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که به ادامه گفت‌وگوها با ایران “خوش‌بین” نیست.

بر طبق قرار قبلی، ایران و گروه ۱+۵ مایل به ادامه مذاکرات اتمی در پایان ژانویه امسال در استانبول هستند. اما هنوز روشن نیست که ناکامی هیات کارشناسی آژانس در تهران چه تاثیری بر مذاکرات اتمی میان ایران و جامعه جهانی خواهد داشت. ایران و دفتر کاترین اشتون، مسئول گروه ۱+۵ در این باره هنوز سخنی ابراز نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران دور بعدی مذاکرات میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۴ بهمن (۱۲ فوریه) در تهران برگزار خواهد شد.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی خود درصدد دستیابی به تسلیحات اتمی است. جمهوری اسلامی نیز متقابلاَ با رد این اتهامات، برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌خواند.

جمهوری اسلامی بر غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور تاکید دارد و تا کنون هر گونه توافقی را برای محدود کردن غنی‌سازی رد کرده است. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز به دلیل مواضع سرسختانه‌ی تهران، به برقراری تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی دست زده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates