18.09.2013

گزارش اشپیگل درباره تعطیل احتمالی سایت فردو تکذیب شد

دویچه‌وله: یک “مقام آگاه” در ایران اعلام کرد که ادعای رسانه‌های خارجی درباره تعطیلی مرکز اتمی فردو صحت ندارد. اشپیگل با استناد به منابع امنیتی به‌تازگی گزارش داده بود که شرایط وخیم اقتصادی دلیل اصلی ایران در رویکرد جدید اتمی است.
آیا فعالیت سایت اتمی فردو متوقف می‌شود؟

آیا فعالیت سایت اتمی فردو متوقف می‌شود؟

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک “مقام آگاه” نوشت: «ایران هیچ پیشنهاد جدیدی برای ۱+۵ در نیویورک نخواهد داشت و ما در انتظار پیشنهاد طرف مقابل هستیم.»

این “مقام آگاه” ایرانی همچنین “اخبار برخی رسانه‌های خارجی مربوط به آمادگی ایران برای تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد.” این تکذیب در حالی اعلام می‌شود که هیچ‌یک از مقامات رسمی ایران در قبال تغییر احتمالی سیاست اتمی ایران اظهار نظری نکرده‌اند.

برای مثال درباره مضمون گفت‌وگوهای حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، در بیشکک قرقیزستان سکوت اختیار شده است.

خبر آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی نیز تنها از سوی سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه مطرح شده و تا کنون مسئولان ایرانی درباره آن سخنی نگفته‌اند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که «گروه ۱+۵ هیچ پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارد.» به گفته دیپلمات‌های غربی پیشنهاد جامعه جهانی به ایران در نشست آلماتی در قزاقزستان ارائه شده، اما ایران پاسخی بدان نداده است.

مهم‌ترین خواسته‌های کشورهای غربی توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، توقف یا تعلیق فعالیت‌های سایت فردو و همکاری همه‌جانبه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. در مقابل کشورهای غربی از برقراری تحریم‌های جدیدتر خودداری کرده و زمینه را برای لغو تحریم‌های کنونی فراهم خواهند کرد.

گزارش اشپیگل درباره تعطیلی احتمالی تاسیسات اتمی فردو

مجله آلمانی اشپیگل در آخرین شماره خود در گزارشی پیرامون سیاست‌های جدید اتمی ایران نوشته است: «به گفته محافل امنیتی، روحانی ظاهراَ آماده است که تاسیسات غنی‌سازی فردو را تعطیل کند و برچیدن سانتریفوژها را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.» اشپیگل توضیح بیشتری درباره این “محافل امنیتی” نداده است.
مجله آلمانی اشپیگل مدعی است که گزارش خود را بر اساس اطلاعات محافل امنیتی تنظیم کرده است مجله آلمانی اشپیگل مدعی است که گزارش خود را بر اساس اطلاعات محافل امنیتی تنظیم کرده است

بر اساس گزارش اشپیگل “ایران در مقابل از آمریکا و اروپا خواهد خواست که مهم‌ترین تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را لغو کنند.” اشپیگل با اتکا به اطلاعات همین “محافل امنیتی” حتی مدعی شده که “احتمالاَ روحانی جزییات برنامه خود را در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام خواهد کرد.”

تا کنون به‌ویژه در دوران ریاست سعید جلیلی بر هیئت مذاکره‌کننده، موضع رسمی ایران پافشاری بدون برگشت بر “حق غنی‌سازی چه ۵ درصدی، چه۲۰ درصدی” بوده است.

اما پس از شکست سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری و حملات سخت به ناكارآمدی تیم وی در مذاکرات اتمی، وظیفه پیش‌برد مذاکرات به محمد‌جواد ظریف و وزارت امورخارجه سپرده شد. رسانه‌های ایران پیش‌تر نوشته بودند که انتقال مسئولیت به وزارت امورخارجه یکی از “خواست‌های روحانی از آیت‌الله خامنه‌ای” بوده است.

ارزیابی اشپیگل از وضعیت اقتصادی ایران

اشپیگل دلیل اصلی تغییر احتمالی در سیاست اتمی ایران را “شرایط فاجعه‌بار اقتصادی” دانسته است. در گزارش اشپیگل در این باره آمده است: «به گفته محافل امنیتی آمار و ارقام اقتصادی در ایران به مراتب وخیم‌تر از آن چیزی است که مقامات ایرانی تا کنون بدان اذعان داشته‌اند.»

اشپیگل در ارزیابی خود با استناد به اطلاعات سازمان امنیتی نوشته است: «ایران تنها در صورتی می‌تواند از ورشکستگی دولتی جلوگیری کند که تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برداشته شوند.»

اشپیگل ضمن اشاره به نصب ۶۹۶ سانتریفوژ در سایت فردو، این مرکز زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم را “بسیار خطرناک” توصیف کرده است. در این گزارش آمده است که تحریم‌های اقتصادی ایران را به “زانو” انداخته و زمینه لازم برای تغییر رویکرد ایران در مذاکرات اتمی را فراهم کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates